Retriever Sverige AB

Dolph ett riktigt lyckokast för SVT

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 10:00 CET

Att anlita Hollywoodstjärnan Dolph Lundgren som en av programledarna för Melodifestivalen har varit ett framgångsrikt val för SVT. Han har bara deltagit på plats i det första programmet men ändå genererat dubbelt så mycket press som programledarkollegorna Christine Meltzer och Måns Zelmerlöf tillsammans.

- Dolph är ett riktigt lyckokast för SVT. Media verkar älska honom och han har tagit över helt i bloggarna, arrangörerna måste vara jättenöjda, säger Therése Olsson, Marknadschef på medieanalysföretaget Retriever.

Hollywoodstjärnan har gett Melodifestivalen uppmärksamhet som hittills varit värd närmare 40 miljoner i rent annonsutrymme enligt undersökningen.

- Tar man sedan hänsyn till hur mycket av den publiciteten som också vinklats positivt så blir värdet ännu högre, fortsätter Therése.

Retriever har baserat undersökningen på alla artiklar och blogginlägg som skrivits om de tre programledarna i samband med Melodifestivalen hittills i år. Dolph har omnämts i 1142 artiklar och 613 blogginlägg medan Christine Meltzer och Måns Zelmerlöf endast återfinns i 761 respektive 380 artiklar och 119 respektive 32 blogginlägg. Statistiken baseras på 350 tryckta tidningar, 900 nyhetsbärande webbkällor och 7 500 bloggar.

Retriever bevakar, sorterar och analyserar nyheter från digitala och tryckta medier. Vi är leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Retriever ägs av Tidningarnas Telegrambyrå och norska nyhetsbyrån NTB.