Nigabs pressrum

Domaines Barons de Rothschild-Lafite och argentinska Catena samarbetar

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 10:01 CEST

Amancaya 2007

Domaines Barons de Rothschild-Lafite och det argentinska familjeföretaget Catena startade sitt samarbete 1988 med idé och mål att göra ett gemensamt vin. Vinet skulle kombinera deras "egna" druvsorter cabernet sauvignon och malbec. Familjen Catena har producerat malbecviner i Mendoza under tre generationer och DBR-Lafite bidrar med sin långa erfarenhet av att odla, vinifiera och lagra cabernet sauvignonviner. Dessutom stor kunskap om att blanda flera druvsorter till ett vin som gör att slutresultatet blir bättre än dess delar var för sig.

Den första årgången av vinet Caro, som är ett mer cabernetdominerande vin, producerades 2000 och släpptes till försäljning 2002. Samarbetet de följande årgångarna fungerade så bra att man beslöt att utvidga med ytterligare ett vin. 2003 producerades Almancaya för första gången, ett vin som till skillnad från Caro skall vara mer malbecintriktat. Sitt namn har vinet fått från en blomma som växer i högt upp i Anderna.

Druvorna kommer från Bodegas Caros egna vingårdar. Malbecdruviorna kommer från 30 år gamla vinstockar mellan 800 och 1400 m.ö.h. i regionerna Vistalba, La Consulta och Gualtallary. Cabernetstockarna är 20 år gamla och växer på en höjd av 950 till 1150 m.ö.h. i Agrelo och Tupungato.

Vinet innehåller denna årgång lika mycket av malbec som cabernet sauvignon. Vinet är jäst på ståltankar och sedan lagrat på franska ekfat, 25% är nya och 75% fylls för andra gången.

Amancaya 2007
Art nr 9502101
Pris 149 kr
Lansering 090601