Dometic Aktiebolag

Dometic flyttar tillverkning till Sverige och Tidaholm

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2006 13:40 CET

Dometic bygger ut tillverkningen av fönsterkomponenter för RV-industrin (husvagnar och husbilar) i Tidaholm, vilket gör att antalet anställda beräknas öka till mellan 90 och 100 från dagens 80. Kapaciteten i fabriken i Tidaholm kommer att utökas till en miljon rutor per år. Maskiner kommer att överföras från Tyskland samtidigt som nya investeringar görs.

– Vår fabrik i Tidaholm är världsledande när det gäller tillverkning av fönsterrutor i akryl. Under de senaste åren har personalen lyckats förbättra både produktivitet och kvalitet på ett mycket bra sätt. Därför koncentrerar vi koncernens tillverkning av rutor till Tidaholm, vilket innebär att vi flyttar tillverkning från vår enhet i Tyskland och slutar köpa in rutor av externa tillverkare, säger Anders Almqvist, produktionsdirektör på Dometic.

Dometic är en koncern av svenskt ursprung som länge varit världsledande leverantör av all sorts bekvämlighetsutrustning för RV-industrin (Recreation Vehicle = husvagnar och husbilar). Rutorna som tillverkas i Tidaholm används till fönster, dörrar och takluckor för RV-industrin, en industri som växer i takt med att det mobila fritidslivet blir allt populärare.

Koncernen Dometic skapades 2002 ur det som tidigare hette Electrolux Leisure Appliances. Tillverkning och försäljning finns över hela världen, men några av de viktigaste tillverkningsenheterna finns i Sverige, inte minst i Motala där kylskåpstillverkningen funnits alltsedan kylskåpet uppfanns för 80 år sedan.
_________________________________________
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rutger Wachtmeister, marknadsdirektör Dometic. Mobil: 0703-24 20 46, e-post: rutger.wachtmeister@dometic.se
Anders Almqvist, produktionsdirektör Dometic. Mobil: 070-256 38 95, e-post: anders.almqvist@dometic.se

Dometic är en kundorienterad, världsledande leverantör av innovativa fritidsprodukter för husvagns-, husbils- och båtindustrin. Dometic erbjuder ett komplett utbud av luftkonditionering, kylskåp, markiser, spisar, sanitetssystem, belysning, fönster, dörrar och annan utrustning som gör det mobila fritidslivet mer bekvämt.

Dometic tillhandahåller även kylskåp som är specialanpassade för att användas i hotellrum, på kontor och för transport och förvaring av medicinska produkter samt för lagring av vin. Dometics produkter säljs i nästan 100 länder och tillverkas i huvudsak i egna produktionsanläggningar runt om i världen. Nettoomsättningen uppgår till cirka 7.000 MSEK per år. Dometic har cirka 4.400 anställda.