Dometic Aktiebolag

Dometic köper amerikanska Eskimo Ice

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 09:14 CEST

Dometic köper det Florida-baserade företaget Eskimo Ice som tillverkar utrustning för att framställa krossad is för förvaring av fisk. Genom köpet breddar Dometic ytterligare sitt utbud av produkter för marinindustrin.

– Vårt mål är att bli en totalleverantör av utrustning för tillverkare av större fritidsbåtar, på samma sätt som vi länge varit det till RV-industrin, säger Rutger Wachtmeister, marknadsdirektör på Dometic.

Eskimo Ice tillverkar bland annat den patentskyddade ispumpen Ice 600 som monteras i maskinrummet och förser båtens fiskförvaring med krossad is. Att själv framställa krossad is ombord på sin fritidsbåt, är en stor fördel under längre fisketurer. Vid sidan av Dometics traditionella marinprodukter kommer förvärvet av Eskimo Ice att innebära att utbudet, till framför allt den Nordamerikanska marinmarknaden, ökar.

Dometic är en svensk koncern som länge varit världsledande leverantör av all sorts bekvämlighetsutrustning för RV-industrin (Recreation Vehicle = husvagnar och husbilar). Dometics produkter till marinindustrin är utvecklade för fritidsbåtar, huvudsakligen större än 25 fot. Bland dessa kan nämnas luftkonditionerings-, toalett- samt kökssystem.

Koncernen Dometic skapades 2002 ur det som tidigare hette Electrolux Leisure Appliances. Tillverkning och försäljning finns över hela världen, men några av de viktigaste tillverkningsenheterna finns i Sverige, inte minst i Motala där kylskåpstillverkningen funnits alltsedan kylskåpet uppfanns för 80 år sedan.
_________________________________________
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rutger Wachtmeister, marknadsdirektör Dometic. Mobil: 0703-24 20 46, e-post: rutger.wachtmeister@dometic.se

Dometic är en kundorienterad, världsledande leverantör av innovativa fritidsprodukter för husvagns-, husbils- och båtindustrin. Dometic erbjuder ett komplett utbud av luftkonditionering, kylskåp, markiser, spisar, sanitetssystem, belysning, fönster, dörrar och annan utrustning som gör det mobila fritidslivet mer bekvämt.

Dometic tillhandahåller även kylskåp som är specialanpassade för att användas i hotellrum, på kontor och för transport och förvaring av medicinska produkter samt för lagring av vin. Dometics produkter säljs i nästan 100 länder och tillverkas i huvudsak i egna produktionsanläggningar runt om i världen. Nettoomsättningen uppgår till cirka 7.000 MSEK per år. Dometic har cirka 4.400 anställda.