Dometic Aktiebolag

Dometic och KABE Husvagnar först ut i Europa med centraldammsugare för fritidsfordon

Pressmeddelande   •  Sep 10, 2003 13:48 CEST

Dometic, ledande systemleverantör till den internationella fritidsfordon- och fritidsbåtsindustrin, utrustar KABEs husvagnar och husbilar med en för Europa helt ny produkt - centraldammsugaren. Vagnarna har premiär i samband med Elmiamässan Husvagn och Husbil i Jönköping 11-14 september.

Dometic och KABE Husvagnar Produktion AB i Tenhult samarbetar för att vara först ut i Europa med en centraldammsugare för husvagnar och husbilar. Dometic kommer i ett första steg att leverera centraldammsugare till 700 KABE-vagnar.

"Husvagnar och husbilar har utvecklats enormt de senaste 20 åren och är idag byggda för att rymma alla hemmets bekvämligheter - golvvärme, mikrovågsugn, diskmaskin, luftkonditionering samt kompletta badrum med duschkabin," säger Sven Stork, VD och Koncernchef på Dometic. "Vi ville lansera en liknande produkt för 15 år sedan men var då långt före vår tid. Utvecklingen och utrustningsgraden har sedan dess gått vidare och idag är centraldammsugaren ett naturligt nästa steg i att bredda vårt systemerbjudande till fritidsfordonindustrin. KABE är väldigt lyhörda för kundernas önskemål och blir nu först i Europa med att installera denna innovation," fortsätter Sven Stork.

"Vi vill vara innovativa och vår kundgrupp gillar hög standard och nya lösningar för att öka bekvämligheten på fritiden. Vi har samarbetat länge med Dometic och vi har den gemensamma drivkraften i att ständigt erbjuda våra kunder spännande nyheter som bidrar till göra livet borta lika bekvämt som hemma," säger Alf Ekström, VD KABE Husvagnar Produktion AB.

Dometics centraldammsugare, utvecklad i USA, är lätt, har stark sugeffekt, tar mycket lite plats och fungerar precis som en vanlig centraldammsugare i hemmet. Centraldammsugaren kommer att installeras som standard i KABEs Royalserie och kommer även att finnas tillgänglig som tillval för övriga KABE-serier. Dammsugaren kommer att finnas tillgänglig i hela Europa redan i höst.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Hansen, Regionchef Caravan Skandinavien, +46-706-27 24 24 Louise Hedberg, chef Investor Relations, +46-707-10 43 21

Bild på Alf Ekström som visar Dometics centraldammsugare monterad i KABEs senaste Royal-husvagn finns tillgänglig på www.dometic.se/press

Centraldammsugaren finns även utställd på Elmia Husvagn och Husbil i Dometics monter (B03:28) samt i KABEs monter (A02:10).