SPR

Domstol river upp holländskt pälsförbud - en seger för de mänskliga rättigheterna!

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 15:48 CEST

I en överraskande tydlig och snabb dom vid domstolen i Haag i går upphävdes det förbud som skulle sätta stopp för minklantbruk i Nederländerna under 2024. Förbudet antogs av den nederländska senaten i december 2012, men med hänvisning till Europeiska konventionen för de mänskliga rättigheterna förklarade domstolen i Haag att pälsförbudet strider mot grundlagen.
Förbudet var ideologi- och moralbaserat och utgick från det enda argumentet att pälsen är "en onödig lyxprodukt", och tog alltså på grundval av en åsikt ifrån de holländska pälsdjursuppfödarna deras levebröd utan att erbjuda någon ersättning för detta. En sådan politisk hantering strider mot den europeiska konventionen om mänskliga rättigheter.

- Det är en mycket viktig och positiv signal att de mänskliga rättigheterna väger tyngre än de politiska vindar som råkar blåsa för tillfället. Produktion och användning av päls ska vara en fråga för individens fria val, och absolut inte föremål för morallagstiftning. Domstolen visar mycket tydligt att politiker inte får lov att kränka människors grundläggande rättigheter. Det finns absolut inga rimliga argument för att förstöra en välfungerande näring som både uppfyller höga djurvälfärdskrav och genererar stora exportinkomster, säger Johan Dalén, vd för Svensk Mink.

Naturligtvis mottog även de holländska minkbönderna domstolens utslag med glädje.
- Vi har alltid trott att vår sak var stark, och vi är glada att se att en oberoende domstol nu snabbt och tydligt har visat att den lag som förbjuder minklantbruk var helt fel. Det är en stor lättnad för holländska minkbönder, som har återfått sitt levebröd och nu kan återgå till ett normalt vardags- och familjeliv, säger Wim Verhagen, vd för Holländska Pälsdjursuppfödares Riksförbund.

Domen väntas få ett internationellt genomslag eftersom djurrättsrörelser i flera länder efterfrågar ett förbud mot minklantbruk, och då flitigt har använt Holland som ett exempel.
- Budskapet från Nederländerna är tydligt: De få politiker i Europa som vill förbjuda minknäringen måste tänka efter två gånger. Jag hoppas att budskapet från den nederländska domstolen kommer att övertyga dem om att de istället för att förbjuda en näring som fungerar otroligt bra, både med avseende på djurskyddsnormer och exportintäkter, bör de bidra till att ytterligare utveckla näringen, säger Kenneth Ingman, ordförande för Fur Europe.

Nederländerna är världens tredje största pälsproducerande land med en årlig produktion på 5 miljoner skinn. En beräkning från revisionsföretaget KPMG beräknar att ersättningen för att förbjuda minklantbruk i Holland uppgår till ungefär 10 miljarder svenska kronor.

För mer information, kontakta Johan Dalén, vd för svensk minknäring, telefonnummer 0733-82 97 69 och e-postadress johan.dalen@svenskmink.se. Ytterligare information finns också på www.svenskmink.se samt på Svensk minks facebooksida www.facebook.se/Svenskmink. Bifogade bilder är fria att använda.