Svensk Musik

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 10:58 CET

INBJUDAN TILL PRESSLUNCH och MINISEMINARIUM

TISDAG 2 FEBRUARI KL 11.30, ITALIENSKA KULTURINSTITUTET

I februari går startskottet för ett europeiskt kulturutbyte med musikaliska förtecken på Italienska Institutet i Stockholm. Under rubriken DoubleDouble – Face the Music of 2010 lanseras en årslång konsertserie med den nyaste musiken av och med svenska, franska, italienska och tyska tonsättare och musiker.  Samtliga 9 konserter sänds i Sveriges Radio P2.  Första konserten 11 februari porträtterar franske tonsättaren Philippe Hurel.

-      Målet med DoubleDouble är större än själva festivalen: vi vill skapa en plattform för den musik som skrivs i dag, en mötesplats över gränserna, säger Stina Westerberg, VD:n för Svensk Musik, som förklaring till underrubriken Face the Music of 2010. Musik som samspelar med videokonst och film, och rör sig fritt över genregränserna.

Svensk Musik och samtliga medproducenter inbjuder till miniseminarium och presslunch inför festivalen/konsertserien DoubleDouble tisdag den 2 februari kl 11.30. Vi avrundar med en lunchbuffé med fransk-italiensk-tyska förtecken.

O.S.A. senast 1 februari till PR-ansvariga Sofia Nyblom, double@mic.se, tel 0702377361. Mer info och pressbilder på www.doubledouble.se.

Program för presslunchen:

Festivalens Ensemble-in-Residence, KammarensembleN, spelar musik av Henrik Strindberg.

Sofia Nyblom är moderator för ett samtal på temat ”Face the Music”  med bland andra tonsättarna Victoria Borisova-Ollas, Britta Byström, och festivalens musikaliska curator Magnus Andersson.

Dessutom finns representanter för samtliga medproducenter på plats: Stina Westerberg, Svensk Musik, Fredrik Österling, Länsmusiken i Stockholm, Paolo Grossi, Italienska Institutet, Heike Friesel, Goethe-Institutet och Denis Viart, Franska Institutet.

PLATS: Italienska Kulturinstitutet, Gärdesgatan 14, Stockholm. T-bana Karlaplan eller Berwaldhallen. eller buss 4, 42, 76 (hpl. Radiohuset), 56, 72 (hpl. Hakberget), 69 (hpl. Ambassaderna)

Om Svensk Musik

Svensk Musik (Swedish Music Information Centre) är ett av Stim helägt bolag, som arbetar för upphovsrättsligt skyddad svensk musik i syfte att den ska framföras mer. Detta sker bl.a. genom promotionprojekt, katalogisering, arkivering och produktion av noter, stöd till musikförlag och upphovsmän samt utgivning av cd-skivor på skivmärket Phono Suecia och noter på notförlaget Edition Suecia. Vi är även en av huvudmännen och finansiärerna av Export Music Sweden (ExMS). För mer info, se http://www.mic.se