Gitarrservice Ö-vik

Doug Seegers spelar på en svensk Levin parlor gitarr från 1918

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2014 15:31 CEST

Under sin Sverige turné har Gitarrservice Ö-vik i samarbete med CJ Acoustic Music AB i Östervåla överlämnat en helrenoverad svensktillverkad Levin från 1918 till Doug Seegers vid konserten i Umeå den 22/6 2014.

Gitarren byggdes under första världskriget och såldes till sin första ägare Thora Nilhage. Thora avled 1998 och blev nästan 100 år gammal.

Gitarren är en så kallad GammelGura (www.gammelgura.se) där ribborna invändigt bytts ut, halsen förstärkts, en mick monterats in och nya stämskruvar ersatt de gamla. Den låter bättre än någonsin och är lika stabil och spelbar som en ny gitarr, men har kvar all sin slitna charm.

Vi hoppas att Doug kommer att skriva många nya låtar på gitarren och att den kommer att höras på framtida inspelningar.

Gitarrservice i Ö-vik har ett koncept vi kallar "GammelGura" där en ospelbar gammal gitarr förvandlas till en väldigt fin modern och spelbar gitarr med den gamla charmen bevarad. Gitarren får en helrenovering och uppgraderas med de finaste träslag man kan hitta bakom kulisserna. Klangen kan jämföras med en ny handbyggd gitarr.