Doxa AB

Doxa får prestigefyllt pris för revolutionerande produkt inom tandvården

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 12:51 CET

– Så sent som i november förra året lanserade vi vårt nya dentalcement efter 22 år av forskning och utveckling. Det känns fantastiskt att så snart uppmärksammas för Ceramir® Crown & Bridge som vi hoppas ska förändra tandvården, säger Fredrik Alpsten, VD för Doxa.

Doxas forskare har tagit fram ett biomaterial som trivs tillsammans med saliv och värme och bygger på Nanostrukturellt Integrerade Biokeramer (NIB). Dentalcementet liknar tandens egen vävnad och är det första i sitt slag eftersom det vid härdning i kroppstemperatur bildar nanokristaller. Det ger en helt tät förslutning mellan tand och material, vilket förhindrar läckage av bakterier. En oberoende amerikansk expertrapport har dessutom visat att teknologi och produkt har en oöverträffad biokompatibilitet.

Det globalt verksamma konsultföretaget Frost & Sullivan, som varje år delar ut priset till en förtjänstfull produkt, motiverar utmärkelsen med att Ceramir Crown & Bridge bygger på Doxas spjutspetsteknologi för nya produkter inom tandvården.

– I en behandlad tand bildas ofta en spalt mellan material och tandvävnad där näringsämnen och kariesbakterier kan läcka in. Det kan bero på att dentalcementet inte är tillräckligt tätt eller har svårt att stå emot värme eller andra faktorer, säger Sowmya Rajagopalan, senior research analyst vid Frost & Sullivan.

Hon påpekar att behovet av ett biologiskt keramiskt dentalmaterial som fungerar i samklang med människokroppen är stort.

– Det leder till optimal vård för patienterna samtidigt som kostnaderna hålls nere eftersom metoden är beständig och inte måste göras om gång på gång. En stor fördel är också att Ceramir Crown & Bridges förpackningar är framtagna med fokus på miljön, säger Sowmya Rajagopalan.

Frost & Sullivan uppmärksammar lokala och globala produkter/företag som uppnått viktiga resultat inom områden som strategisk produktutveckling, teknisk utveckling, ledarskap och service. Frost & Sullivan söker de bästa produkterna/företagen genom djupintervjuer, analyser och långtgående undersökningar.

Priset delas ut vid en ceremoni den 18 maj på Emirates Stadium i London.

För vidare information kontakta:

Fredrik Alpsten, VD för Doxa AB: 018-478 20 00 eller mobil 070-667 31 06. Mer information finns även på www.ceramir.se

Fakta om Doxa AB:

Doxa är ett uppsalabaserat dentalföretag som marknadsför, säljer och utvecklar dentala biokeramiska produkter. Bolaget har för närvarande 22 anställda. Ceramir™ Crown & Bridge, den första i en rad av planerade dentala biokeramiska produkter från Doxa, är ett avancerat dentalcement som ska användas för permanent cementering av kronor och broar. SLS Invest AB, Bacapps Capital AB, Omega Fund, Länsförsäkringsbolagen och grundaren Leif Hermansson är bolagets största aktieägare vid sidan av cirka 1300 andra aktieägare. www.doxa.se