Doxa AB

Doxa:s dentalcement Ceramir® Crown & Bridge distribueras som ”Global Exclusive” av Henry Schein®

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 08:06 CET

Det svenska dentalbolaget Doxa har tecknat ett exklusivt och globalt distributionsavtal (Sverige undantaget) med amerikanska Henry Schein Inc., världens största distributör av medicintekniska produkter och tjänster.

”Vi är mycket stolta över att ha marknadsledande Henry Schein som exklusiv och global distributör av Ceramir Crown & Bridge. Henry Schein är känt för sin förmåga att kommunicera de unika fördelarna med innovativa och teknikdrivna produkter på marknader runt om i världen och vi ser fram emot att bygga vår andel av cementmarknaden med Henry Schein som partner", säger Doxas VD, Fredrik Alpsten.

”Ceramir Crown & Bridge representerar nästa generation av dentalcement”, säger Carey Lyons, VD för Henry Schein Exclusive Brand Group. ”Ceramir Crown & Bridge är en biokeram med en nanostruktur som gör att den integrerar med tanden och därmed minimerar risk för mikroläckage och postoperativ sensitivitet. Vi är mycket glada att kunna addera denna produkt från Doxa till vår lista över globala exklusiva produkter vilka vi erbjuder våra kunder som en del av vårt åtagande att öka deras möjligheter att ge patienten bästa möjliga vård.”

I maj 2010 erhöll Doxa Frost & Sullivans "New Product Innovation Award" för Ceramir Crown & Bridge. Motiveringen löd: “For revolutionizing the dental cements industry, Doxa is the worthy recipient of the 2010 European Frost & Sullivan Award for New Product Innovation of the Year.”

Ceramir Crown & Bridge har snabbt blivit mycket populärt bland tandläkare, då det är lättarbetat i munnens fuktiga miljö. Samstämmiga rapporter vittnar om minskade postoperativa besvär efter cementering. Doxa bedömer även att risken för misslyckanden över tid kommer att minska eftersom cementet har en inneboende motståndskraft mot karies. I Sverige är cirka 15 % av alla cementeringar som görs recementering av lossnad krona/fasad, det innebär cirka 70 000 recementeringar per år.

”Västvärldens marknad för dentalcement är värd cirka 10 miljarder kronor om året och växer med 6-8% årligen. På denna marknad är Ceramir Crown & Bridge unik i sitt slag”, säger Fredrik Alpsten.

Doxa kommer att fortsätta arbetet i USA och Europa med byggandet av en infrastruktur som support till Henry Schein.

I november 2010 fick Doxa godkännande både i Europa och i USA för det patent som utgör basen för Ceramir Crown & Bridge. Doxa har 80 godkända patent inom 22 patentfamiljer.

Ceramir Crown & Bridge är den första i en rad av dentalprodukter från Doxa baserade på samma teknologi.

För vidare information kontakta:

Fredrik Alpsten, VD för Doxa AB: 018-478 20 60 eller mobil 070-667 31 06.

Fakta om Ceramir Crown & Bridge:

Ceramir Crown & Bridge är ett dentalcement avsett för konventionell protetik. Ceramir Crown & Bridge är enkelt att använda, ger stabil försegling av den preparerade tanden, god retention och är vävnads- och miljövänligt. Ceramir Crown & Bridge självhärdar, ingen torrläggning eller förbehandling behövs.
För ytterligare information, se www.ceramir.se

Fakta om Doxa:

Doxa är ett svenskt dentalbolag som marknadsför, säljer och utvecklar dentala biokeramiska produkter. Majoritetsägaren SLS Invest AB, Omega Fund, BGA Capital AB, Länsförsäkringsbolagen och grundaren Leif Hermansson är bolagets största aktieägare vid sidan av cirka 1300 andra aktieägare. För ytterligare information, www.doxa.se

Fakta om Henry Schein:

Henry Schein, Inc. (NASDAQ: HSIC), världens största distributör av medicintekniska produkter och tjänster, är ett Fortune 500® företag och medlem av NASDAQ 100® Index.

Bolaget är känt för sin utomordentliga kundservice och konkurrenskraftiga priser. Henry Schein:s fem affärsområden: North American Dental, North American Medical, North American Animal Health, International och Technology - betjänar mer än 700 000 kunder runt om i världen; vilket inkluderar tandläkarpraktiker och laboratorier, läkarpraktiker och djurkliniker såväl som statliga och andra institutioner. Bolaget arbetar via ett centraliserat och automatiserat distributionsnätverk som förser kunder i mer än 200 länder med ett omfattande urval av mer än 90 000 nationella Henry Schein privat-brand produkter och även mer än 100 000 ytterligare produkter som kan specialbeställas.

Henry Schein erbjuder även innovativa teknologilösningar till de dentala, medicinska och veterinära yrkeskårerna.

Med huvudkontor i Melville, NY, sysselsätter Henry Schein mer än 14 000 anställda och har verksamhet/dotterbolag i 24 länder. Bolagets nettoomsättning nådde rekordet 6,5 miljarder USD år 2009.
För ytterligare information, se www.henryschein.com.