Dra tillbaka förslaget om datalagring

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 11:21 CET

Idag har Post- och Telestyrelsen informerat Konstitutionsutskottet i frågan om Datalagringsdirektivet. Det blir allt mer tydligt att regeringens förslag är dåligt genomarbetat. Tolkningen av vad som ska lagras är otydlig och med tanke på den korta tid som finns för genomförandet kan dessutom de bolag som är berörda omöjligen leva upp till lagen.

- Vi i Vänsterpartiet har redan tagit initiativ till att bordlägga förslaget under ett år. Det står vi såklart fast vid. Men, jag hoppas att vi nu kan släppa prestigen i den här frågan och tillsammans sätta stopp för de här tokigheterna, säger Jens Holm, Vänsterpartiet.

Det är också tydligt nu att regeringen valt att gå längre i sitt förslag än vad direktivet föreskriver, ett direktiv som är under omarbetning i kommissionen efter massiv kritik från flera olika länder.

- Med tanke på den information som nu framkommit så kräver vi att regeringen drar tillbaka förslaget om datalagringen, avslutar Jens Holm (V).

För mer information:
Jens Holm, riksdagsledamot Vänsterpartiet: 076-847 03 28