Svenska Draghundsportförbundet

Drag i Åsarna med Landslagsläger för Slädhundstil 14-15/1 och Nya Nordic Open..16-17/1.

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 23:47 CET

Team Sweden är den träningstrupp som landslagskaptenerna har bedömt kommer att utgöra stommen i säsongens landslagsuppdrag. (Gäller såväl Nordisk som Slädhundstil).Denna bedömning ger inte automatiskt kvalificering till mästerskapen utan man måste även kvalificera sig via obs-tävlingar. Således kan även andra åkare, utanför Team Sweden kvalificera sig för mästerskap.

Team Sweden  09-10 SLÄDHUNDSTIL : Catarina Södersten SPHK Nedre Norra ,Annika Carlsson SPHK GävleDala,Stefan Falter Älvarnas DHK ,Elin Björk Södra Dalarnas DHK, Ylwa Malmberg Södra dalarnas DHK, Nicole Burger Älvarnas DHK,Oskar Andersson Jämtlandsfjällens SHK,Nina Filander SPHK Nedre Norra, Claes Arvidsson Amundsen DHK,Åsa Fjällström Gafsele SHK,  Maria Lindkvist Jämtlandsfjällens SHK,  Karolina Olsson Jämtlandsfjällens SHK

Åldern för de aktiva i gruppen nordisk stil är 17-23 år och för släde 15- 23 år.
Anledningen till att ålder sträcker sig ända upp till 23 år är att ge den aktive möjlighet att tillhöra gruppen, samtidigt som en successiv övergång till elitsatsande senior och möjlighet att etablera sig i Team Sweden sker.

Teamen har 2 intressanta dagar 14-15/1 inbokade med bl.a. besök av Veterinär Ingrid Wiik Haugbjørg från Norge med erfarenhet från Iditarod, Amundsen Race m.m.  Temat blir "Förebygga skador samt under/överträning av hund"

Etolog Eric Wilson som är fil. dr. i etologi och har skrivit flera böcker om dressyr och hundars beteenden. Varför gör inte hunden alltid som man vill.? Mellan 1983 och 1990 var han utbildningschef vid statens hundskola i Sollefteå.
Han arbetar idag som författare och föreläsare, samt med utbildning av instruktörer och tjänstehundförare.

Kristian Fröijd, personlig Coach och mental tränare från RF:s idrottspsykologiska rådgivarnätverk.
Han kommer att behandla temat "Hantera det oförutsedda inför/och på mästerskap"

Andreas Forneman, som har Forneman Sport Partner AB i Östersund  kommer att ha en kurs i vallning.

Sedan blir det fokus på helgens tävling....

Svenska Polarhundsklubben Nedre Norra står som arrangör för Nya Nordic Open 16-17/1

Inbjudan och PM http://draghundsport.se/kalender/pm/51/295.pdf

Samtliga klasser och grupper är representerade