Dramaten

Dramatens halvårsrapport 2008

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 14:23 CEST

I år fyller Dramaten-huset vid Nybroplan 100 år, vilket teatern har firat med en extra stor Strindbergssatsning samt en mängd andra arrangemang. Satsningarna under jubileumsåret har främst belastat ekonomin det första halvåret.

Resultatet för perioden 1 januari till 30 juni 2008 uppgår till -14,7 mkr. I summan ingår en satsning på 10 mkr på teaterns 100-års jubileum däribland föreställningen Tre Kronor.

Teaterns finansiella tillgångar har påverkats av oron på kapitalmarknaden vilket resulterat i en orealiserad värdeminskning om 3,2 mkr.

Biljettintäkterna är under perioden 3 mkr lägre än budget, men med premiärer som Onkel Vanja, Små äktenskapliga brott, Kung Ubu, Den fule, Den ömhet jag är värd, Allsång, Upp i sadeln, Kasimir och Karoline och Love och cirkusfåglarna ser Dramaten framtiden an med tillförsikt.

Hela rapporten finns att läsa på www.dramaten.se under
Om Dramaten/Årsredovisning.

För mer information kontakta Ulrika Nilsdotter Geiger, presschef
08-665 61 22, 070-372 61 22, ulrika.nilsdotter.geiger@dramaten.se

Pressbilder finns att hämta i Pressrummet på www.dramaten.se Lösenord: drama

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för cirka 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Ulrika Nilsdotter Geiger
Presschef/Press & Publicity