Sony Sverige.

Dramatiska institutet investerar i studiokameror från Sony

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2008 13:36 CEST

Dramatiska institutet i Stockholm har köpt in fem av Sonys studiokameror för utbildning. De gamla kamerorna har tjänat ut och nu har man fått SD-kameror i bredbildsformat till en kostnad som passar institutets tuffa budgetramar.

- Det var kamerornas prestanda och pris som fällde avgörandet. Vi ville ha SD-kameror med hög kvalitet och för bredbildsformatet 16:9 som alla arbetar med i dag. De fem Sonykamerorna passar utmärkt för våra krav och vår ekonomi, säger Lars-Gösta Edlund, inköpsansvarig på Dramatiska institutet.

Kamerorna, DXC-D55, ska användas som studiokameror i utbildning av i första hand TV-producenter men också av andra utbildningslinjer på institutet. Under korta perioder, när studion inte används av institutet, kan den hyras ut för extern produktion.

I valet av kameror var det viktigt att kunna arbeta med samma bredbildsformat som alla andra samtidigt som den tekniska kvalitén måste vara hög. Man kunde också avstå från HD-format eftersom utbildningen fungerar bra med SD-format.

- Sonys kameror räcker väl till för vår utbildning. Vi vill hålla en jämn och hög kvalitet över hela vår teknikintensiva utbildning och det kan vi göra genom smarta investeringar som i de nya studiokamerorna, säger Lars-Gösta Edlund.

DI flyttade in i sitt nya hus 2004/05 och har utbildning inom film, teater, radio och television. Utbildning på DI leder i mycket stor utsträckning rakt in i professionell verksamhet. Enligt en egen undersökning får 88 procent av DI-studenterna jobb inom det område som de utbildats för. De som gått TV-producentutbildningen arbetar inom SVT, UR, TV4 eller för olika produktionsbolag.

Ansvarig för DRTV-utbildningen är prefekt Madeleine Bergh.

www.dramatiskainstitutet.se

-----------------

För ytterligare information:

Henrik Felixon, Affärsområdeschef Sony Sverige, 08-585450 30, 070-816 31 05, henrik.felixon@eu.sony.com

Om Sony

Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007 uppgick till 55,83 miljarder euro (8 296 miljarder yen) , baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 148,6 yen på 1 euro. Koncernen har ca 163 000 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 13,71 miljarder euro (2 038 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,12 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106106.