Racefoto.se

Dramatiska race i GT

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 14:40 CEST

Årets fjärde deltävling i GT kördes på Vålerbanen. Förarna bjöd på stor dramatik. Heatet med klasserna GT3 & 4 var störst med 22 förare till start. Björn Tvedt tog pole och han ledde racet och såg ut att gå mot en klar seger, men på sista varvet kom han ikapp varvade förare och han tappade snabbt sin ledning. André Falkenhaug satsade allt på ett kort och kastade sig på insidan i absolut sista kurvan. Tyvärr bromsade han för sent och han träffade Tvedt som flög ut i sandfållan och där blev han kvar. Falkenhaug vann därmed racet före Aleksander T Schjerpen och John B Roligheten. Falkenhaug var inte sen att be Tvedt om ursäkt och han hade även lite delar att dela med sig så att Tvedt fick ihop sin bil till andra racet. I GT 4 hade Arild Riise äntligen fått ordning på sin Volvo och han vann sitt första race! Molly Pettit kom tvåa och Finn Björn Vegem kom trea.

I andra racet tog Tvedt ledningen, men bakom honom snurrade Roligheten och drog med sig Björn Olaf Wiik. Båda körde sönder sina kylare och när de fortsatte att köra lade de ut en våt sträng på banan. På andra varvet snurrade både Tvedt och Steffen André Feet av när de körde i vattensträngen. Tvedt lyckades ta sig ur sandfållan och körde till depån. Han trodde att det hade hänt något med bilen, men när han fick höra att det var vatten på banan körde han iväg igen och påbörjade en formidabel uppkörning! Under tiden hade Falkenhaug tagit ledningen, men han utmanades snart av Schjerpen som tog sig förbi. Schjerpen var verkligen på hugget, för Falkenhaug orkade inte hänga med. Schjerpen vann med 13 sekunder före Falkenhaug, men kanske ännu mer imponerande var att Tvedt körde i mål som trea, endast 19 sekunder efter segraren! I GT 4 gjorde Riise ett nytt stabilt lopp och han vann igen. Bakom honom växlade placeringarna, men Lars Faale tog andraplatsen till sist och Pettit kom trea.

I Heatet för GT1 & 2 var det inte så många deltagare. Haavard Lien tog pole i stor stil före Roger Hermansen, men i racet blev det ombytta roller. I GT2 vann Frode Alhaug med över ett varv före Per Arne Lunde och Pål Berg. I andra racet ledde Lien stort, men han fick något fel på motorn så han tvingades bryta när 20 av 25 varv hade körts. Roger "Klippo" Hermansen hade varit ute och botaniserat lite bredvid banan och var långt efter Lien, men fick segern till skänks. Först över mållinjen var Alhaug som vann GT2 före Are Ourom och Jörgen Skau.

GT-bilarna är inbjudna som gästklass vid invigningen av Rudskogenbanan nu till helgen och sedan väntar NM-finalen, också på Rudskogen, om en månad.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Racefoto jobbar med motorsport i allmänhet och racing i synnerhet.