Sveriges Television AB

Dramatiskt när svensk/isländska teamet går ner i vulkanens inre

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 09:11 CET

Varje måndag kl 20.00 i SVT2 sänds vetenskapsnyheter och filmer om pågående forskning. Bland svenska produktioner som SVT samproducerar eller på annat sätt är delaktiga i märks under våren de om ALS, isländska vulkaner, Mattias Klums om korallrev, Malcolm Dixelius om vrak på havets botten.

ALS drabbar allt fler i Sverige. Den dödliga sjukdomen är fortfarande en gåta. Söderhavsön Guam i Stilla havet har länge stått i vetenskapens fokus eftersom ovanligt många öbor är drabbade. Nu undrar svenska forskare om det misstänkta giftet även finns i alger i Östersjön. Sänds 7 mars.

I vulkanens djup är en uppföljning på förra årets mest sedda Vetenskapens värld: Bo Landins film om vulkanutbrottet på Island. Nu är teamet nere i en slocknad vulkan, djupare än någon någonsin har gått ner i ett vulkanrör och magmakammare. De flyger och åker jeep ner i Eyafjallajökulls fortfarande glödheta krater. Filmen sänds ett år efter utbrottet är mycket dramatisk. Sänds 14 mars.

Mattias Klums nya film handlar om ett av världens rikaste korallrev. Sänds 11 april.

Malcolm Dixelius Spökskeppet handlar om ett fantastiskt välbevarat holländskt vrak från 1600-talet. Sänds 25 april.

Vill du veta mer?

Mer info och bilder i Pressinfo (Ta bort denna instruktion – stå i länken, tryck Ctrl+I och klistra in rätt adress)