SIBA AB

Drastisk minskning av anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 08:18 CET

Drastisk minskning av anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden
SIBAs nollvision har gett resultat

Antalet anmälningar från kunder till Allmänna Reklamationsnämnden har minskat med 28 procent från 2008 för SIBA. – Vår nollvision har gett resultat, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA. Klagomålen i våra varuhus har minskat drastiskt det senaste året. Bakom framgången ligger bättre kunskap hos säljarna och förbättrade avtal med serviceverkstäderna.

För tre år sedan satte SIBA en nollvision att företaget inte skulle få några anmälningar från kunder till Allmänna Reklamationsnämnden. Mellan 2008 och 2009 minskade SIBA från 47 ärenden till 34. Det är 28 procent färre anmälningar. Kunskap hos säljarna och serviceverkstädernas agerande är faktorerna bakom.
– Vi har stärkt vår prioritet att ta hand om våra kunder och göra dem nöjda, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA. Vår personal har fått utbildning i konsumentköplagen, avtalen med serviceverkstäderna har förbättrats och reparationstiderna har blivit kortare. Det är viktigt att våra kunder känner trygghet när de handlar hos oss.

Det är inte bara i varuhusen som SIBAs kunder får bättre service. Enligt en undersökning av de 23 största kundtjänsterna, gjord av tidningen Market, har SIBA näst bäst kundtjänst.
– Vi arbetar hela tiden med att de som svarar i kundtjänsten ger våra kunder ett gott bemötande och svarar snabbt på samtalen så att kunderna slipper stå i kö, säger Fabian Bengtsson.

Elektronikprodukter är något vi är beroende av i vår vardag. Ingen vill inte leva utan mobiltelefonen, datorn eller TVn. Det måste handlare ta hänsyn till.
– Vi har ett ansvar att göra det så smidigt som möjligt för våra kunder när något går sönder eller om de behöver hjälp hur de använder sina produkter, avslutar Fabian Bengtsson.

FAKTA Allmänna Reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare (kallas här ofta näringsidkare). Det är konsumenten som gör anmälan.

SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 60 varuhus i Sverige och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,5 miljarder 2007/2008.