DreamHack AB

DreamHack 2011 med 1,5 miljoner i prispengar

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 09:33 CET

E-sport är en global ungdomssport som engagerar miljontals ungdomar över hela världen. Nu presenterar svenska DreamHack prispengarna för deras turneringar 2011 och de första turneringsspelen presenteras i livestream under fredag den 4:e februari.

DreamHack Winter 2010 var inte bara en milstolpe som evenemang, utan också vårt stora genombrott som internationellt e-sportevenemang. Evenemanget hade 17 768 besökare och vi förnyade vårt rekord som världens största LAN-festival med 13 292 datorer i nätverket.

DreamHacks e-sportfinaler i DreamHack on Tour 2010 kulminerade på e-sportarenan DreamArena Extreme med tusentals i publiken. Tiotusentals gamers runt världen spelade i våra onlinekval och 17 internationella kval. 1,4 miljoner tittare från 92 länder följde matcherna online via livestream däribland via SVT Play som sände de svenska sändningarna. DreamHack krönte sex nya DreamHack-mästare som tävlade om den totala prispotten på drygt 650 000 kronor.

2011 kommer ännu ett historiskt år för DreamHack när vi spränger miljongränsen i prispengar – bara i e-sport. Idag kan vi stolt presentera att DreamHack tillsammans med partners kommer att dela ut 1,5 miljoner i prispengar under 2011. Prispengarna fördelas under flera evenemang och de officiella turneringsspelen kommer att presenteras inom kort.

– Prispotten och turneringarna bekräftar återigen DreamHacks position som ett av världens ledande e-sportevenemang. I år kommer vi intensifiera arbetet kring e-sporten, arrangera flera kval och lägga ännu mer energi på finalerna i november, säger Robert Ohlén, VD på DreamHack.

Första turneringsspelen presenteras i livestream den 4:e februari
På fredag den 4:e februari deltar DreamHack i lanseringsfesten för det nya svenska e-sportspelet Bloodline Champions, BLC. Hela presentationen, festen och en uppvisningsturnering med e-sportstjärnor som TLO, SjoW och GeT_RiGhT kommer livesändas av LevelupTV. Runt 18.30 på fredag presenterar BLC sina e-sportplaner för spelet och samtidigt presenterar DreamHack delar av sitt e-sportprogram för 2011. Missa inte detta, se livesändningarna på www.levelupyourgame.net/blc med start 17.00.

DreamHack på Internet:
Webb: www.dreamhack.se
Twitter: @go2dreamhack
Facebook: www.facebook.com/dreamhackfestival
IRC: #dreamhack @ quakenet

OM DREAMHACK:
DreamHack är världens största digitala festival och innehar det officiella världsrekordet för världens största LAN-party i Guinness Rekordbok. Under 2010 nådde DreamHack hundratusentals unika besökare med sina aktiviteter runt om i världen. DreamHack arrangerar varje år flera festivaler, LAN-kval, mässor och utställningar. Vårsäsongen avslutas med säsongsfinal på DreamHack Summer och höstsäsongen avslutas med DreamHack Winter. De stora festivalerna pågår i fyra dagar och har öppet dygnet runt. Samtliga DreamHacks festivaler är alkohol- och drogfria och till för alla åldrar.

För mer information: www.dreamhack.se

PRESSANSVARIG DREAMHACK: