DreamHack AB

DREAMHACK ON TOUR - VI ÄR TILLBAKA I NORDSTAN

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 09:28 CEST

DreamHack är världens största datorfestival som hålls i fyra dagar två gånger per år. Senaste året har nästan 30 000 personer besökt DreamHack och många tar med sig egna datorer och kopplar upp sig mot ett lokalt nätverk (LAN) och mot internet.

Nu är vi åter igen tillbaka i ett av Europas största shopping gallerior och visar upp delar av DreamHack-världen under fyra dagar. DreamHack On Tour startar på torsdag 11 september och pågår till söndag 14 september. DreamHack Nordstan blir starskottet inför DreamHack Skellefteå II 26-28 september och en perfekt försmak av årets "Grand Final" som såklart är DreamHack Winter 2008 i Jönköping 27-30 november.

I Nordstan kopplar vi upp 60 högpresterade datorer med Intel Quad Core teknologi. Vi har dessutom med oss konsoler laddade med de senaste spelen från Ubisoft, även titlar som ännu inte har haft världspremiär.

Vad sägs om att kunna provspela Far Cry 2 som förväntas bli en av höstens och vinterns storsäljare redan nu?

DreamHack är bland annat känt för sin snabba internetuppkoppling och när vi besöker Nordstan är det inget undantag. Vår Internet partner Telia drar in en blixtsnabb fiberlina så alla kan få känna på det nu mera berömda "DreamHacknätet".

world Cyber Games

WCG Nordic är på plats med sin WCG QTOUR där man har chansen att möta några av Sveriges bästa gamers i Counter-Strike, de som lyckas bäst vinner fina priser.

SteelSeries

Gamegear tillverkaren SteelSeries utrustar samtliga DreamHack-datorer med den senaste gaminghårdvaran. Prova på att spela med samma utrustning som mängder av proffs väljer för att prestera på topp.

Jdome

DreamHack har köpt den första jDome-protoypen och visar upp den på DreamHack i Nordstan. jDome är ett halvsfäriskt bakprojektionssystem som omsluter spelaren i spelvärden. Genom att spelaren kan använda en jDome hemma med sin befintliga hårdvara och mjukvara ger jDome en Omnimax-liknande spelupplevelse till ett överkomligt pris.

Missa inte den unika upplevelsen att helt omslutas av ditt favoritspel på DreamHack Nordstan.

"Att vara tillbaka i Nordstan känns fantastiskt, senast vi var på plats fick tiotusentals besökare en smak på DreamHackkänslan och vi är stolta över ännu en gång visa upp delar av vår festival på Nordstan och för alla Göteborgare" säger David Garpenståhl på DreamHack.

FÖR KOMMENTARER:
David Garpenståhl, styrelseordförande DreamHack

dg@dreamhack.se

+46-768-696378

Pressmaterial med bilder finns på www.dreamhack.se/press samt www.newsdesk.se/pressroom/dreamhack

OM DREAMHACK
DreamHack är världens största datorfestival. DreamHack blev för tredje gången under Winter 2007 världens största dator festival, med 10544 datorer enligt Guinness World Record samt 12 782 besökare. Besökarna tar med sig sina egna datorer och kopplas upp mot ett lokalt nätverk (LAN) och mot Internet. DreamHack är öppet dygnet runt, är drogfritt och för alla åldrar. Evenemanget pågår i fyra dagar och arrangeras två gånger per år - DreamHack Summer och DreamHack Winter. DreamHack startades som en liten datorträff 1995 och innehar numera det officiella världsrekordet för världens största LAN-party i Guinness Rekordbok. För mer information på gå in på www.dreamhack.se.

OM UBISOFT

Ubisoft is a leading producer, publisher and distributor of interactive entertainment products worldwide and has grown considerably through a strong and diversified line-up of products and partnerships. Ubisoft has offices in 24 countries and sales in 55 countries around the globe. It is committed to delivering high-quality, cutting-edge video game titles to consumers. For the 2007-08 fiscal year Ubisoft forecasts generated sales of 920 million Euros. To learn more, please visit www.ubisoftgroup.com

OM WORLD CYBER GAMES

World Cyber Games är en global turnering där sport utförs inom ramen för digital underhållning, även kallad e-Sport. World Cyber Games är den enda e-Sport tävlingen i världen som har deltagare från alla världens sex kontinenter. Precis som i de "riktiga" Olympiska spelen har varje nation bara rätt att använda sig av deltagare med rätt nationalitet. World Cyber Games har växt lavinartat enda sedan starten och år 2004 sprängdes gränsen för en miljon deltagare och så sent som 2007 var deltagarantalet ytterligare. 300 000 och i år väntas ännu fler besöka finalerna i Köln, Tyskland.