Drivhuset Sverige

Drivhuset och Högskolan startar unik entreprenörskurs i sommar

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 08:00 CET

Pressmeddelande 2013-02-25
TROLLHÄTTAN

De senaste veckorna har vi på debattsidorna i tidningen kunnat läsa om den låga företagsameheten i Trollhättan. Nu tar Drivhuset och Högskolan Väst ett grepp om detta och startar en unik sommarkurs i entreprenöriellt förhållningssätt. På så sätt ges fler människor möjlighet att utveckla sina entreprenöriella förmågor och förverkliga sina idéer till företag.

Under kursen får deltagarna möjlighet att utveckla egna idéer samtidigt som de får kunskap och förståelse för hur idéutvecklingsprocesser fungerar. Kursdeltagarna kommer att arbeta på ett iterativt och handlingsbaserat sätt och ge sig ut och testa hypoteser kring bl.a. kunden och dess behov. De kommer att skaffa sig både upplevelsebaserade och teoretiska kunskaper och erfarenheter kring idéutveckling.

Kursen baseras på den utbildningsplattform för entreprenöriellt lärande som Drivhuset har utvecklat under 2 års tid tillsammans med Chalmers entreprenörskola. Plattformen bygger på moderna och beprövade koncept som iterativ affärsmodellering, entreprenörskap som metod och resurssnålt företagsstartande. Plattformen är utformad att passa för alla typer av nya idéer oavsett bransch eller om idén är kommersiell eller ideell. Anna Powell, utbildningsledare på Drivhuset vid Högskolan Väst har varit med och utvecklat metoden.

-  Det är spännande att få anordna den här kursen i sommar. Plattformen har utvecklats och testats under 2 års tid med väldigt goda resultat. Vi ser att kursen kan bidra till att korta startsträckan för idébärarna och att de efter kursen kan göra bättre strategiska val. Samtidigt utvecklar de också entreprenöriella kompetenser som är viktiga idag oavsett om målet är att starta ett företag eller söka anställning. Jag känner mig förväntansfull inför vad den kan bidra med här i Trollhättan säger, Anna Powell.

För mer information om kursen och ansökan se Högskolan Västs hemsida www.hv.se

Kontakt Drivhuset: Anna Powell: 0733-58 22 81 eller anna.powell@drivhuset.se
Kontakt Högskolan Väst: Leif Berndtsson, universitetslektor i företagsekonomi, kursansvarig. 0520-22 36 16

Fakta Drivhuset