Wyatt Media Group

Dröm och revolution! Tolka Max Ernsts bildvärld med ditt egna typsnitt

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 10:10 CEST

Designa ett typsnitt i Max Ernst anda. Det är uppdraget som har tagits fram av Moderna Museet och Xtraworks för att ge hungriga kreatörer en möjlighet att tolka konstnären Max Ernsts bildvärld. Tävlingen startar idag och pågår till och med den 3 november.

- Kreatörernas uppdrag är att skapa typsnittet "Ernst Headline" inspirerat av konstnärens Max Ernsts bildvärld. I den här tävlingen finns alla möjligheter att söka annorlunda lösningar, att utmana och pröva sig själv inför en jury. Det här blir är en utmanande uppgift för våra medlemmar och det är ett uppdrag som vi är mycket stolta över. Vi hoppas att våra medlemmar visar upp sina mest kreativa sidor, berättar Daniel Ahlbert, Vd på Xtraworks.

Max Ernsts bildvärld är mer aktuell än någonsin och den påminner starkt om Science Fiction och de öde märkliga landskapen i dataspelsvärldar. En ny generation attraheras av hans mångbottnade konstnärskap i en tid som består av många parallella verkligheter.

- Han var i ständig process med att uppfinna olika konstnärliga tekniker som skulle kunna förverkliga hans idéer. Det är en konstnär som passar väl för en innovativ och ny approach som vi är övertygade om att det finns hos Xtraworks kreatörer säger Lovisa Lönnebo, Kommunikationschef på Moderna Museet.

- Vi kommer att visa ett urval de bästa bidragen från Xtraworks kreatörer på vår webbplats och ser fram emot att visa upp bidragen på plats i Moderna Museet lokaler, fortsätter Lovisa Lönnebo.

Det är 40 år sedan Moderna Museet gjorde en omfattande presentation av Max Ernst. Han är en av 1900-talets mest viktiga och inflytelserika konstnärer. Han ändrade sitt tillvägagångssätt och sin stil genom hela sin konstnärsbana och reflekterade över vad konsten kunde vara efter sina erfarenheter från första och andra världskrigen.

Max Ernst-utställningen på Moderna Museet pågår från den 20 september 2008 - 11 januari 2009.

Xtraworks samarbete med Moderna Museet är det senaste i raden av intressanta samarbeten. Bland övriga uppdragsgivare kan nämnas Cancerfonden, Ben & Jerrys, Google och LRF.

Daniel Ahlbert, Vd på Xtraworks
Mobiltelefon: 070-601 13 30
E-postadress: daniel.ahlbert@xtraworks.se

Lovisa Lönnebo