Universeum

Drömmar, mumier och forskare på programmet

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 16:35 CEST

4-8 juni pågår Europas största konferens om vetenskapskommunikation på Svenska Mässan och Universeum i Göteborg. Huvudkonferensen startar imorgon torsdag med invigning.

Ikväll kl 18.30 hålls Speaker’s reception för konferensens alla moderatorer och talare på Börsen. Då kommer Elisabet Rothenberg, vice ordförande i kommunfullmäktige, att hålla välkomsttal. Hon kommer även att släppa ballonger med drömmar och innovationer som människor i Göteborg har uttalat.

Ur torsdagens konferensprogram:
Invigning
Kl 9.30 invigs konferensen av bl a Catherine Franche, VD för ECSITE och professor Anne Glover, Europakommissionens vetenskapliga rådgivare. Hon förser Europakommissionens president med oberoende expertråd om vetenskap, teknik och innovation.

Medborgardeltagande i politiska beslutsprocesser
Kl 11.15 hålls seminariet Citizen praticipation in policy making. I mars 2013 involverades 1 000 medborgare från hela Europa i en undersökning. Den genomfördes på 29 science center och museer under ledning av Ecsite. Något liknande har aldrig tidigare gjorts.

Undersökningens resultat integreras nu i den politiska beslutsprocessen för Europakommissionens förslag till nytt europeiskt ramprogram för forskning och innovation; Horizon 2020. Under seminariet presenteras bakgrunden, metoden och resultatet av detta banbrytande initiativ. Man kommer även att diskutera betydelsen av science centers och museer för medborgardeltagande.

Deltar gör bl a Gilles Laroche, Head of Unit “Ethics and Gender”, enhetschef för Etik- och genusfrågor vid Europakommissionen och Marzia Mazzonetto, senior projektledare vid ECSITE.

Virtuell obduktion av en 5 500 år gammal mumie
Kl 11.15 leder experter från tre ledande institutioner i Storbritannien och Sverige ett interaktivt seminarium som kommer att visa hur visualiseringssystem kan användas för att skapa en ny form av interaktiva utställningar för museer, något som har fångat medias uppmärksamhet runt om i världen. Forskare kommer att utföra en virtuell obduktion på en 5 500 år gammal egyptisk mumie från British Museum och utforska ett antal intressanta föremål från Londons naturhistoriska museum, däribland en 20 miljoner år gammal gecko fångad i bärnsten.

Att länka samman verksamheten inom skolor, science center och företag med IKT
Kl 13.15 hålls ett seminarium om hur informations- och kommunikationsteknik (IKT) har potential att koppla ihop verksamheten inom skolor, science center och företag. Hur använder eleverna iPads för att dokumentera sin verksamhet på science center? Hur sparar de och delar dessa erfarenheter? En livlig diskussion om hur det som lärs in i skolor och science center kan kommuniceras till relevanta företag, som i sin tur kan erbjuda fler och skräddarsydda IKT-resurser, utlovas i seminariet Bridging schools, science centres, and companies with ICT.

Deltar gör bl a Luigi Amodio, VD för Fondazione IDIS – Città della Scienza i Neapel (Italien). Det interaktiva museet Città della Scienza totalförstördes i en brand kvällen den 4 mars i år. Den chockerande nyheten överraskade lokalbefolkningen som genast började diskutera branden i olika sociala nätverk (i synnerhet Twitter). Några av dem dolde inte sina misstankar om att det var en mordbrand anlagd av Camorran.

Vad är publikens bild av forskare?
Kl 16 modererar Elaine Regan, forskare vid King’s College i London interaktiv diskussion om besökare och elevers attityder till forskare. Seminariet Visitor perceptions of scientists syftar till att fördjupa kunskaperna om science center och museers publik, publikens attityder och vilka effekter program och utställningar har på bilden av forskare.

För mer information om konferensen och programmet i sin helhet, besök ecsite.eu/annual_conference. Journalister kan registrera sig gratis på plats. Intervjuer kan ordnas, personal finns på Svenska Mässan och Universeum för att hjälpa till.

Om ECSITE
ECSITE är det europeiska nätverket för science centers och museer. Det grundades för 20 år sedan och förbinder idag yrkesverksamma inom vetenskapskommunikation från mer än 400 institutioner i 50 länder. Ecsite förenar medlemsinstitutionerna genom projekt och aktiviteter och underlättar utbyte av idéer och best practice i aktuella frågor.

Om Universeum
Universeum är Nordens mest besökta science center och en av de största attraktionerna i Sverige. Vårt uppdrag är att positivt påverka ungas attityder till naturvetenskap, teknik och matematik så att fler väljer att studera och arbeta inom dessa områden.