IOGT-NTO

Drogfri Exit - en företeelse på "export"

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 09:59 CEST

Festivalsommaren 2007 sjösattes idén Drogfri Exit.

-Den har slagit väl ut och till oss kom Drogfri Exit för att stanna, kommenterar festivalen Piteå dansar och lers VD, Jan Wimander.

-Drogfri Exit är ett alternativ som fokuserar på och belönar ett positivt beteende. Nu hoppas vi att så många festivaler och andra stora publika arrangemang hoppar på tåget, säger IOGT-NTO:s konsulent i Norrbotten, Anna-Lena Gröhn.

Jim Boström, Kommunförbundet, Wimander, PDOL och Gröhn, IOGT-NTO pratade lite löst om Drogfri Exit. Efter några månader hade idé-axet blivit en nybakad limpa. Piteå Kommun var också med på noterna. Projektet utvecklades till ett samarbete mellan IOGT-NTO, Piteå Dansar och Ler AB, Piteå Kommun och Kommunförbundet Norrbotten.

Ungdomsstyrelsen klev in

Ansökan kring stora delar av finansieringen hamnade hos Ungdomsstyrelsen och denna berättar det mesta vad det handlar om.

"Projektet Drogfri Exit syfte är att främja ungas drogfrihet och stimulera föräldraansvaret. Målet med projektet är att utveckla en idé om att belöna det goda beteendet i stället för att bestraffa det som anses fel. Ett annat delmål med projektet 2007 var att skapa en debatt kring föräldrars ansvar vid storhelger och större arrangemang. Drogfri Exit är en metod som kan användas för att förebygga ungdomsfylleri vid många evenemang för ungdomar.
Projektet Drogfri Exit lägger stor vikt på föräldrarnas ansvar. Varken projektet eller festivalen skall belöna ungdomarna - det är föräldrarnas uppgift. För föräldrar är projektet också ett tillfälle att börja prata om droger och att få lite extra koll på sina ungdomar. Drogfri Exit 2007-2008 lockade föräldrarna med en "bonus" som var 50 kr per kväll, en biobiljett eller en lunchkupong
.

Ungdomsstyrelsen beviljade hela 490 000 kronor till sommarens projekt.

Vågar stå upp

-Fest är ett laddat ord och tyvärr förknippas det alltför ofta med alkohol och andra droger. Drogfri Exit belönar ju dem som vågar stå upp för nykterhet och ha roligt i samma mening. Fokus kring ordet fest hamnar kring något helt annat med Drogfri Exit och vi märkte en markant skillnad på att budskapet nått fram ifjol även om 2007 var en bra början, konstaterar Anna-Lena Gröhn.

-Men, vi har ju lärt oss en hel del av de två inledande somrarna och nu är målet att förbättra marknadsföringen kring alternativet och dess budskap, säger Gröhn.

Luleå och Kirunafestivalen var med ifjol liksom Nora.

-Och i sommar kommer fler festivaler och arrangemang att nappa på projektet. Vi har fått positivt förhandsbesked av några, berättar Gröhn.

-Jag har bara positiva saker att säga om Drogfri Exit och rekommenderar verkligen andra festivaler och större arrangemang att pröva. Hos oss har den Drogfria Exiten som sagt kommit för att stanna, understryker Wimander.

Belyst och lovordat IQ-projekt

Nämnas kan att projektet Drogfri Exit lyftes fram under rubriken kloka initiativ i IQ´s verksamhetsberättelse. IQ lyfter fram små och stora initiativ som på sikt kan leda till stor förändring i attityden till alkohol. Alla företag, organisationer, föreningar, kommuner och landsting som gör något smart på alkoholområdet kan bli "IQ-certifierade".

Drogfri Exit benämns som IQ-projekt nr 748.

Presskontakt:

Anna-Lena Gröhn                  073-372 62 01 / anna-lena@iogt.se