Dr Persfood

Druvan lanserar nytt ris blandat med bulgur, quinoa och korn

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 11:21 CET

Druvan lanserar tre helt nya produkter i vår. Ris & Bulgur, Ris & Quinoa samt Ris & Korn ska kombinera vardagsriset med nya spännande blandningar. Bulgur gör riset saftigare, quinoa ger riset färg och kornet gör det matigare. De nya blandningarna skapar ökad vardagsvariation och är lika enkelt att tillaga som ris.

I dag äter 72 % av Sveriges hushåll ris någon eller flera gånger i veckan[1]. Det visar en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Dr PersFood i juni 2009. Behovet av variation är stort hos de flesta men kanske framförallt hos barnfamiljer, vars veckomatsedel ofta är densamma vecka efter vecka. Med det i åtanke har Druvan utvecklat tre helt nya produkter; Ris & Bulgur, Ris & Quinoa samt Ris & Korn.

– Våra tre nya produkter kan ses som ett gott alternativ till det traditionella riset eller den populära pastan. De nya risblandningarna är enkla att tillaga och erbjuder en större smakvariation, säger Anna Häggström, produktchef på Dr PersFood.

Bulgur gör riset saftigare. Ris & Quinoa är en färgsprakande blandning, medan Ris & Korn är en matigare variant. Alla tre är lika enkla att tillaga som ris och goda till det mesta - kött, fisk eller kyckling.

– Vi vill ge våra kunder något nytt, en möjlighet till variation i vardagen. Risblandningarna är helt nya på marknaden och vi är stolta över att vara först att presentera tre produkter med så stor potential, säger Anna Häggström, produktchef på Dr PersFood.

Risblandningarna finns i välsorterade livsmedelsbutiker och kostar från 27 kr.

Druvan är ett svenskt företag som grundades i Eslöv 1874. Druvan är marknadsledare på gryner, (bulgur, couscous och quinoa) men har också andra spännande produkter i sitt sortiment såsom senap och såser.

För nedladdning av bilder och recept se: www.druvan.com/images.asp.

För ytterligare information kontakta:
Anna Häggström, produktchef Gryner på Dr PersFood
Mail: anna.haggstrom@dr-persfood.com
Tel: +46 (0)413 - 44 01 32

Kristina Ljungkvist, marknadschef på Dr PersFood
Mail: kristina.ljungkvist@dr-persfood.com
Tel: +46 (0)413 - 440 145

[1] Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Dr PersFood  juni 2009 med 1000 deltagare

Dr PersFood grundades 1874 och ingår i Druvan-gruppen, som ägs av den välgörande stiftelsen Dr Per Håkanssons stiftelse. Forskningsstöd delas ut bl.a. till livsmedelsforskning. Det är de senaste årens framgångar med Druvans produkter som möjliggjort en kraftig ökning av forskningsstöden. I sitt sortiment har Druvan bl.a. gryner, senap, såser, rapsolja, vinäger och marinerade grönsaker. Druvan är marknadsledare på gryner till maten (bulgur, couscous, quinoa). Läs mer på www.druvan.com.