Ving Sverige AB

Drygt 7 av 10 prioriterar en solresa framför vissa inköp

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2016 14:21 CET

Just nu är det stor efterfrågan på sommarresor. Många svenskar vill solsäkra sin semester, så pass att tre av fyra planerar att avstå vissa inköp för att istället investera i en resa. Det visar Vings Resepanel där 6 019 svenskar svarat på frågor om semesterresor.

– Sommarsemestern är högprioriterad för oss svenskar och ingenting får komma i vägen för sol och bad. Senaste veckan har det bokats tio procent fler sommarresor och tjugo procent fler resor till kommande vinter jämfört med samma vecka i fjol. Många vill gardera sig om även denna sommar skulle bli en riktig regnchock, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Störst efterfrågan är det på resor till klassikerna Mallorca och Grekland samt till sommarraketen Kroatien.

Av de tillfrågade i Vings Resepanel tänker en majoritet spendera lika mycket eller mer pengar på sommarsemestern jämfört med i fjol. Trots det är det bara en av tio som kan tänka sig att köpa en resa på kredit. De flesta väljer istället att spara ihop kapital till sin solsemester.

Hur mycket planerar du att spendera på årets sommarsemester?

Lika mycket som förra året55,2 procent
Mer än förra året14,1 procent
Mindre än förra året6,8 procent
Vet ej19,5 procent
Vill ej svara0,6 procent
Tänker inte resa i sommar3,8 procent

Skulle
du kunna tänka dig att finansiera en del av din semester på kredit?

Ja 12,3 procent
Nej87,7 procent

Är du beredd att avstå vissa inköp för att spara till en resa?

Ja 74,42 procent
Nej25,58 procent

Om Resepanelen
Undersökningen Resepanelen är genomförd i januari 2016. Sammanlagt har 6 019 respondenter svarat. Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Foto Mats Högberg, motiv från Puerto Soller på Mallorca

Önskas ytterligare information, kontakta
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel. 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.