DOLA AB

Du måste mjölka kon innan du kan dricka mjölken!

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2014 10:08 CET

Hej!

Ekonomi är svårt. Och svårare blir det. För inte så länge sedan visste även de minsta att de var tvungna att mjölka kon innan de kunde dricka mjölken. Och, att det krävde att de först skaffade sig en ko...

I vår tid är sambanden mellan arbete, konsumtion och investeringar mer abstrakta. Eller enklare uttryckt:

-”Konstigt att man får pengar för sån’t här”, som vår dotter sa, när hon följde med pappa till kontoret.

Och hon har rätt. Det är konstigt att man kan prata och skriva sig till mjölk. Det kan även en vuxen tänkare tycka.

I Sveriges relativa närhet hittar vi länder där medborgarna, oftast förvånade, sett ekonomin gå överstyr. Men på något sätt kan kriser ändå föra något gott med sig. De gör att ett stort antal människor tvingas tänka till. Lektionerna riskerar dock att bli väldigt dyra… Något som människorna i exempelvis länderna runt Medelhavet tvingats inse.

I syfte att slippa kostsamma lektioner bör vi sprida kunskap om sambanden mellan arbete, konsumtion och investeringar till både stora och små. Detta har vi på DOLA förlag tagit fasta på och ger nu ut två böcker. En för Stora. Och, en för Små.

Vuxenboken heter Ekonomi för tänkare. Vuxna, från civilekonomer till de som helt saknar ekonomisk utbildning, har fascinerats över resonemangets enkelhet och nytänkande. Ekonomins samband, hur vi byggde Sverige och framtiden diskuteras i bokens tre delar. Boken är skriven av ekon dr Anders Källström som har lång erfarenhet som företagsledare, managementkonsult och forskare.

Barnboken heter Alvar, Röda Blixten och bondgården. Den är skriven av Lotta Andersson som är kommunikatör, art director och mor till fyra döttrar.

-”Det här måste mina barn förstå, framförallt de yngsta”, tänkte hon när hon läste manuset till Anders Källströms bok.

Nu är böckerna tryckta och om du vill veta mer eller komma i kontakt med författarna så kontakta undertecknad.

Vänligen,

Dan Andersson

dan@dola.se

DOLA AB ger ut böcker med substans. Vi vill öka kunskapen, medvetenheten och förståelsen om vår livsstil, våra handlingar och vår tids utmaningar. Våra böcker ska inspirera och lämna läsaren med en känsla av sammanhang.