BIMobject AB

Dubai baserade BIMES ny partner för BIMobject AB

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2011 10:00 CET

BIMES (BIM Engineering Solutions) med sitt huvudkontor i Dubai har idag signerat ett franchise-avtal med BIMobject AB och blir därmed den senaste i raden av BIM experter som ansluter sig till det svenska företagets affärsmodell för skapandet av BIM objekt.

BIMES som är verksamma i alla länder runt Persiska viken och är mycket framgångsrika med integration och implementering av BIM i byggbranschen. Genom avtalet med BIMobject breddar man nu sitt koncept och affärsmodell till att skapa och underhålla informationen hos byggprodukter till marknaderna i Förenade Arabemiraten, Qatar och de andra länderna runt Persiska viken. BIMES tar därmed ett stort steg för att kunna möte den växande efterfrågan på tillverkarspecifikt innehåll i form av BIM-objekt för BIM modellerna. BIMES kommer att arbeta under namnet BIMobject ME.

Byggbranschen tar sig sakta men säkert tillbaka till nivåerna innan finanskrisen, där framför allt nu Saudi Arabien med Kingdom tower och Qatar med VM i fotboll i 2022 framstår som ledstjärnor. BIM-objekt täcker ett ökat behov av att få informationsrika objekt till CAD/BIM system som ger bättre kontroll över konstruktionen, kostnaderna, 3D visualiseringar, kommunikation och olika simuleringar som t.ex. energi. BIM-objekt är också ett marknadsföringsverktyg för Europeiska tillverkare att på allvar ge sig in på denna växande marknad. Med vårt nya partnerskap i Dubai har vi alla möjligheter att hjälpa bygg och inredningstillverkare i Europa att etablera sig i Mellanöstern.

”The agreement with Swedish company BIMobject is an important step for BIMES and makes us a complete supplier in the BIM arena in the whole Middle East. BIM has many dimensions but the product content is an underlying structure and foundation for all this dimensions in the BIM systems and the BIM process. We welcome BIMobject to the Arabic world.” Says Sabri Ismail, CEO and owner of BIMES - BIMobject ME.

”Vi är mycket glada över vår nya partner i Mellanöstern. Detta kommer vara en stor affärsmöjlighet för oss och vi ser fram emot vår globala konferens i januari nästa år, då vi kommer att rivstarta detta partnerskap i Dubai” Stefan Larsson, vd BIMobject.

BIMobject AB är ett svenskt företag med global skalbar affärsidé. Vi hjälper våra kunder att bli mer framgångsrika inom marknadsföring och försäljning, genom att skapa virtuella kopior av deras produkter som BIM objekt.  BIMobject AB utvecklar IT verktyg, web lösningar och tjänster för skapandet, konverteringen och publiceringen av BIM objekt på nätet och skapar en direktlänk mellan produkterna och föreskrivande led som använder BIM/CAD system i byggbranschen.