Sekwa förlag

Dubbel läsglädje i höstmörkret: 2 x Justine Lévy!

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 10:28 CET

Den unga fransyskan Justine Lévy skriver romaner med stark självbiografisk förankring. Sekwa ger nu ut hennes debutroman Vi ses på Place de la Sorbonne i redigerad nyutgåva tillsammans med henne senaste roman En ovärdig dotter. Båda böckerna handlar om hennes mamma och deras relation.

Justine Lévy, född 1974, är fransyska och äldsta dottern till Bernard Henri Lévy (BHL) – företagare, filosof och författare – och dotter till fotomodellen Isabelle Doutreluigne. Hon arbetar som redaktör och författare och bor i Paris tillsammans med skådespelaren Patrick Mille och deras två barn.

Hon debuterade 1995 med Vi ses på Place de la Sorbonne som gavs ut på svenska av Forum 1996. Sekwa ger nu ut en något reviderad nyutgåva i pocket. Hennes andra roman Rien de grave (2004) finns inte i svensk översättning ännu, men nu ger vi ut hennes senaste bok En ovärdig dotter (2009), som även ska bli film. Författaren har själv skrivit manus tillsammans med sin sambo, Patrick Mille, som gör sin regidebut. I rollerna ser vi sångerskan Izia som Louise, Carole Bouquet som mamman et rocksångaren Bob Geldof spelar BHL.

Alla Justine Lévys böcker är starkt självbiografiska, och både debutromanen och den senaste handlar om hennes mamma men i mycket olika livssituationer. I Vi ses på Place de la Sorbonne, som Lévy skrev bara tjugo år gammal, sitter huvudpersonen, den artonåriga Louise, på ett kafé och väntar på sin mamma som aldrig kommer. Under tiden funderar hon på sin mamma och deras relation. I En ovärdig dotter, skriven femton år senare, ser den vuxna Louise sin mor tyna bort i cancer samtidigt som hon själv är gravid för första gången men inte förmår berätta det för sin mamma.

Vi ses på Place de la Sorbonne (översättning: Maria Björkman)

”Mamma ljuger. Så är det. Det är hennes botemedel mot livsleda och inkonsekvenssjuka. Verkligheten slår tillbaka, ingenting är viktigt: hon röker en joint till frukost, glömmer bort att äta middag, somnar på en buss.”

Hon dyker plötsligt upp i det litterära landskapet med en storartad och omvälvande bok.”/ PARIS-MATCH

Med sitt eget hjärteblod tecknar Justine Lévy porträttet av denna tragiska hjältinna.”/ LE FIGARO

Det finns fingertoppskänsla och kraft bakom de välformulerade känslouttrycken.”/ L’EXPRESS

Lévy skriver originellt, provokativt och med stor vitalitet. En levande, ömsint bok.”/ ELLE (USA)

En ovärdig dotter (översättning: Alexandra Dumas)

”Mamma är död, jag är mamma, så enkelt är det, det är vi tre och vår historia. Vad lång tid det tar, brukade jag tänka när hon berättade sina historier för mig om kvällarna när jag låg i min säng. Men den här gången gick det snabbt, otroligt snabbt.”

Berättaren drar in oss i sin smärta, sina skuldkänslor och tvivel med en röst färgad av bitterhet och humor.” LE MONDE LITTÉRAIRE

Den här boken, som är olik alla andra och som varaktigt tränger in i blodomloppet, den här boken där cancern likställs med ett barn och där barnet framstår som en cancersvulst, är en av de djupaste och vackraste jag har läst på länge.”/ LE FIGARO LITTÉRAIRE

Recensioner

Första recensionsdag är torsdagen den 24 november 2011.

Mer information

Läs mer om böckerna på vår webbplats. Där finns även aktuellt pressmaterial att ladda ner under fliken Media. För recensionsexemplar och övrig information kontakta Johanna Daehli på Sekwa förlag:

Johanna Daehli/Sekwa förlag

Pryssgränd 3A

08-51 51 01 36

johanna@sekwa.se

Sekwa förlag ger ut franskspråkig litteratur på svenska sedan 2007. Samtida, kvinnliga författare har företräde. Sekwa består av Johanna Daehli, som sitter i Stockholm, och Helén Enqvist, som sitter i Helsingborg.

www.sekwa.se