Svenska Friidrottsförbundet

Dubbelseger i trenationslandkampen

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2011 09:04 CET

Både Sveriges damer och herrar vann dagens landskamp mot Norge och Finland i Tammerfors. Damerna hade inför start ett visst favoritskap medan herrarna hade ett statistiskt underläge gentemot Finland.

- Båda lagen överträffade mina förväntningar. Våra förmodade toppar levererade som de skulle men framförallt var det många som höjde sig till en nivå jag faktiskt inte trodde var möjlig. Att sedan herrarna vinner med en poäng mot finnarna är fantastiskt, sa förbundskapten Stefan Olsson efter tävlingarna.

För några av de svenska topparna stod höjdhopperskan Ebba Jungmark som säsongsdebuterade med seger och 1.91m, Malin Dahlström som höjde sitt personliga rekord i stav till 4.40 m, Michel Tornéus som vann längdhoppet på 7.94 m och fick med sig Andreas Otterling på en andra plats med ett nytt personligt rekord på 7.89 m samt 17-åriga Melker Svärd-Jacobsson som landslagsdebuterade med seger och personligt rekord på 5.45 m.

Resultaten från tävlingarna finns på http://live.time4results.com/yu/2011/indoormatch/

En videointervju med Stefan Olsson och Melker Svärd-Jacobsson finns på http://www.friidrott.se/Mediabibliotek/video/videoklipp.aspx.

Mer information:
Stefan Olsson, förbundskapten, 070-349 21 41