Svenska Bouleförbundet

Dubbelt EM i helgen - del 1: Damlandslaget

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 17:31 CET

I helgen spelas EM i boule i Gent, Belgien.
Både för damer och juniorer.

Det svenska damlandslaget vann EM-guld 2007. Sedan dess har medaljerna uteblivit. Med årets lag finns chanserna igen. Spelarna själva pratar glatt om den goda laganda som genomsyrar deras vistelser på boulebanorna och som är a och o för att lyckas. Förbundskapten Anders Larsson är full av tillförsikt.
- Det känns jättebra med den här gruppen och jag känner mig väldigt trygg, säger han.
- Det finns stora förhoppningar. Samtidigt ska vi komma ihåg och vara medvetna om att vi inte gjort några större resultat på ett tag. Det ska vi ha respekt för, men det känns roligt, spännande och inspirerande att få åka till ett EM med det här gänget.

Jessica Johansson är den enda som var med i laget som blev Europamästare 2007. Då var hon bara 17 år. Fem år senare är hon den mest rutinerade i truppen - utöver EM-guldet har hon bland annat varit med om att spela hem fyra NM-guld, ett EM-brons och två VM-brons. Hon har också varit världsrekordinnehavare i precisionsskytte för juniorer och haft Europarekordet för damer. Jessica blir Sveriges representant i den grenen också i år.
Vid förra EM var Jessica inte med - då tog debutanten Jenny Hamberg om skyttet och gjorde det med den äran. Hon kom på femte plats. I år nöjer hon sig med att ingå i kvartetten som spelar huvudtävlingen. De övriga två lagmedlemmarna - Anna Theander och Rebecka Bergström - är debutanter.

Här är laget (namn, ålder, bostadsort, klubb, telefonnummer):

Jessica Johansson, 22
Malmö
Coccinelle PC

Jenny Hamberg, 40 (i december)
Saltsjö-Boo (Sthlm)
Boo SK