Jusek

Dubbelt så hög arbetslöshet för nyexaminerade

Pressmeddelande   •  Jun 13, 2003 09:00 CEST

En tuff arbetsmarknad med den högsta arbetslösheten på fem år väntar nyexaminerade akademiker, visar en färsk undersökning från fackförbundet Jusek. Den öppna arbetslösheten för Juseks utbildningsgrupper har nästan fördubblats, från fem till nio procent, från fjolårets undersökning.

Systemvetare och ekonomer värst drabbade

Nyexaminerade systemvetare har svårast att få jobb efter examen. Drygt 12 procent är öppet arbetslösa att jämföra med endast två procent för bara två år sedan.

De nyexaminerade ekonomerna står för den största ökningen, från fyra procent öppet arbetslösa i fjol är nu hela tio procent utan jobb efter examen. Jurister och samhällsvetare uppvisar en arbetslöshet på sju procent, en ökning med fyra respektive en procent från 2002. Personalvetarna har klarat sig bäst med en öppen arbetslöshet på fem procent.

Färre får fast anställning

På den hårda arbetsmarknaden blir de fasta tjänsterna allt mer sällsynta. I årets undersökning har 46 procent en tillsvidareanställning att jämföra 54 procent i fjol och 61 procent för två år sedan.

– Trenden är glasklar, menar Stephanie Sjöberg, ansvarig för Juseks undersökning. Arbetsgivarna vågar inte ge nyexaminerade fasta tjänster på dagens osäkra arbetsmarknad så de använder projektanställningar eller andra former av tidsbegränsade anställningar istället.