Umeå BSKT

Dubbla priser till Umeå BSKT i kvartsfinalen hemma.

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2018 00:46 CEST

Umeå BSKT har under torsdagskvällens kvartsfinal mot Södertälje Kings prisats i dubbel bemärkelse innan matchstart.
Årets Guard i Svenska Basketligan, SBL,  2018 tilldelades Umeå BSKT:s succé import Arik Smith.
Motiverigen årets Guard i SBL:

Han har med sitt sitt högoktaniga spel både offensivt och defensivt varit en avgörande kugge i Umeå BSKT:s rekordsäsong. Han vann skytteligan i år och är en härlig spelare att beskåda. Årets guard heter Arik Smith!Offensivt och defensivt avgörande insatser för laget – och han vann skytteligan.

Priset för Årets Lyft i Svenska Basketligan, SBL, tilldelas även det till Umeå BSKT genom ordförande Michael Jalmby som tog emot pokalen innan matchstart.

Motiverigen årets Lyft i SBL:
För att lyckas i elitidrott krävs kontinuitet. För att lyckas med små medel krävs kreativitet. För att nå hjärtan krävs genuinitet. Umeå BSKT har vågat hålla kvar en kärntrupp i stab och ledning, vågat tänka utanför boxen och hämtat kompetens från hela världen – nu är de på väg att vinna allas våra hjärtan genom att fortsätta vara sig själva och fortsätta att utmana för att nå NÄSTA NIVÅ. Årets lyft i Basketligan herr går till Umeå BSKT!

Kontaktpersoner UMEÅ BSKT:

Sportchef, Luca Romano: 070-230 02 53, luca@umeabskt.se
Ordförande, Michael Jalmby: 070-639 72 39, michael@umeabskt.se

KFUM UMEÅ BSKT bildades i februari 2014, men är sprungen ur samarbetsföreningen KFUM Umeå med 1500 medlemmar och 25 heltidsanställda. Umeå BSKT och KFUM Umeå har ett nära samarbete i ungdoms- och utvecklingsfrågor.

Det var under KFUM Umeås flagg som laget i maj 2012 tog steget upp till Basketettan för att två år senare ta nästa steg till Sveriges högsta serie Basketligan Herr. En serie där endast ett Umeålag tidigare spelat (Umeå Nordics 1998-99)

Umeå BSKT är en ideellt baserad förening, och kansliet finns på Umeå Energi Arena, Gammliavägen 5, Umeå.