Sveriges Television AB

Dubbla segrar för SVT i Berlin

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 09:48 CEST

SVT:s film Ångrarna tog hem segern i dokumentärklassen och Uppdrag gransknings reportage Den andra våldtäkten i Current affairs-klassen när Europas främsta tv-produktioner belönades vid Prix Europa 2010 i Berlin på lördagen. Ångrarnas regissör Marcus Lindeen och Uppdrag granskning-reportrarna Hasse Johansson och Nicke Nordmark fanns på plats på galan i Berlin för att ta emot priserna.

Marcus Lindeens
film Ångrarna handlar om Mikael och Orlando, två män som bytt kön men ångrat ingreppet.

- Det känns helt fantastiskt att vår film blir utnämnd till Europas bästa tv-dokumentär. Ångrarna är en liten film som rymmer så mycket. Mikaels och Orlandos historier är specifika men de verkar ha ett universellt värde för publiken, säger Marcus Lindeen.

Ångrarna är producerad av Atmo och sändes i SVT2 söndag 3 oktober. Filmen har tidigare vunnit filmfestivalen Queer Lisboa i Portugal och fått ett hedersomnämnande på Nordisk Panorama i Bergen.

I reportaget Den andra våldtäkten nystar Hasse Johansson och Nicke Nordmark upp en otäck historia om skam, våld och samhällets reaktioner när en 14-årig flicka blivit våldtagen på en skoltoalett och våldtäktsmannen dömts. Reportaget sändes i Uppdrag granskning den 24 mars i år och vann tidigare i höst tv-priset Kristallen i klassen Årets granskning.

Vid årets Prix Europa tävlade 220 nominerade produktioner från 31 länder. Som enda tv-bolag hade SVT fyra bidrag med i finalen – förutom de två prisvinnarna tävlade även Stieg Larsson-dramat Flickan som lekte med elden samt Dokument inifrån: Sämre än djur.

Ångrarna sändes går fortfarande att se i SVT Play:

Klicka här för pressbilder till Ångrarna

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan-Erik Westman, SVT Kommunikation: 0733-65 11 00.
jan-erik.westman@svt.se