Red Pulse AB

Dublegender till Växjö

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2017 14:35 CEST

Två av dubmusikens allra mest legendariska namn gör på midsommardagen gemensam sak på Växjös nya ställe – Trädgård de luxe. Konserten här blir den enda i landet på turnén och därmed något som arrangörerna tror ger klang riket runt.

-Det är en stor ära att få presentera Lee Perry och Mad Professor, vi har velat boka dessa artister under lång tid och har väntat på rätt tillfälle” säger Johan Gustafsson, som driver det lokala ljud- och eventbolaget Red Pulse som står bakom bokningen.

Få andra artister har betytt lika mycket för hur vi gör, producerar och upplever musik som Lee ”Scratch” Perry – som är den som rockar sockarna ovan, dagen till ära. Hans banbrytande dubexperiment på Jamaica har givit upphov till så många ringar på vattenytan att de inte går att räkna längre. Han hjälpte fram den unge Bob Marley, och när punken kom ville The Clash samarbeta. Andra artister Perry jobbat med inkluderar Junior Murvin, The Congos, Max Romeo, Adrian Sherwood och Beastie Boys. Bland beundrare som gästat Perrys skivor kan nämnas Keith Richards, George Clinton, Moby, David Lynch och Ari Up från The Slits.

Mad Professor – till vardags Neil Fraser – har varit en ledfigur inom brittisk reggae och dub sedan 1980-talet, och har även arbetat med storheter som Massive Attack, Sade, Ruts DC och The Orb. Ihop med Lee Perry har professorn hunnit samarbeta på närmare ett tiotal album.

-Det kommer garanterat bli en händelse som går till stadens musikhistoria, men viktigt för oss är också att vi med denna bokning vill försöka sprida bra musik i en annars orepresenterad genre i Växjö, säger Johan Gustafsson.