Enköpings Kammarkör

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 16:06 CEST

Enköpings Kammarkör hyllar Alice Babs
Vårfrukyrkan Enköping, söndagen den 11 maj kl 18:00

Mot slutet av sin karriär skrev Duke Ellington tre jazzmässor, den första hade premiär i San Fransisco 1965. Han började samarbeta med Alice Babs i mitten av 60-talet och stora delar av dessa Sacred Concerts är skrivna för hennes mycket speciella röst: en hög klar sopran med omfång över mer än tre oktaver.

I söndagens konsert framförs en bearbetning Ellingtons ursprungliga verk gjord av John Høybye och Peder Pederson.

- Høybye skulle leda en stor internationell workshop med verket, men det fanns inga noter. Då arrangerade han tillsammans med orkesterledaren Pedersen ett tiotal delar för solist kör och orkester, berättar körens dirigent Peter Melin. Det är vackert och svänger med många härliga insatser både för kör, sångsolist och orkester. Det blir en riktig fest både för oss och för publiken!

Som solist medverkar Margareta Bengtson. Hon är sopran och mångårig vokalist i The Real Group som hon och fyra studiekamrater vid Ackis, Musikhögskolan i Stockholm, bildade 1984. Idag har hon en framgångsrik solokarriär som sångerska och harpist. Margareta var även solist vid Høybyes första framförande.

Vid konserten medverkar även en niomannaorkester ur välkända Uppsala University Jazz Orchestra, med piano, trombon, saxofon, trumpet, gitarr, bas och slagverk. Ulf Johansson Werre startade orkestern för tio år sedan och har sedan dess varit konstnärlig ledare för jazzverksamheten vid Uppsala universitet. Ulf Johansson Werre tillhör världseliten på såväl piano som trombon och trakterar båda instrumenten i denna sättning.

Kontakt:
Peter Melin, dirigent Enköpings Kammarkör, mobil: 070-692 55 94, dirigent@enkopingskammarkor.se
Katarina Sivander, pressansvarig Enköpings Kammarkör, mobil: 070-749 39 20, pressansvarig@enkopingskammarkor.se.
Pressbilder finns på körens webbplats: enkopingskammarkor.se

Enköpings Kammarkör är en blandad kör med ett 40-tal sångare. Repertoaren är omväxlande, från folkvisor, pop och rock till gospel, gregorianskt, opera och stora körverk. Kören grundades 1968 och leds sedan mer än 25 år av Peter Melin.

Peter Melin är utbildad musikpedagog med examen från Stockholms musikpedagogiska institut, SMI. Han leder förutom Enköpings Kammarkör också Vindhemskören och Vokalensemblen Uppslaget i Uppsala. Till vardags arbetar Peter som musikpedagog i Gottsunda kyrka.