Dunkers Kulturhus

Dunkers Kulturhus presenterar: Bazar Blå – världsmusik från Sverige till Iran

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2007 09:24 CET

De tre musikerna i gruppen Bazar Blå inspireras av musik från hela världen, men särskilt det svenska musikarvet genomgår en vacker metamorfos i händerna på nyckelharpaspelaren Johan Hedin, basisten Björn Meyer och perkussionisten Fredrik Gille.

Bazar Blå kallar sin egen musik för ”Transglobal tripfolk” och på det viset täcker de in en musikalisk uppsjö och får lov att spela den musik de själva känner för. Men deras svenska bakgrund förnekar sig inte. Bazar Blås kompositioner, med traditionella rötter, men ändå nytänkande och gränsöverskridande, är enligt många den naturliga tronföljaren till traditionell svensk folkmusik. Underfundigt och imponerande trampar de upp nya stigar i de musikaliska trakter som inspirerar dom.

Men, som sagt, även musik från andra delar av världen lämnar tydliga avtryck i gruppens repertoar. På senare tid har de bl a samarbetat med den iranske harpaspelaren Asita Hamidi – och tillsammans skapar det stor, stor konst.

De tre musikerna i Bazar Blå har också rört sig på egen hand i musikens många genrer innan de hittade varandra. Hedin är svensk riksspelman, Meyer har varit världen runt och Gille har bott och arbetat som musiker i Spanien.

Bazar Blå är Johan Hedin (nyckelharpa), Björn Meyer (bas, gitarr) och Fredrik Gille (perkussion).

Skivor i urval:

Nysch, XOUCD 140/BazaarpoolCD003 (2004)

Live, BazaarpoolCD 001 (2003)

Tripfolk, XOUCD 130 (2000)

Bazar Blå

Datum: Fredag 2 mars 2007