Svensk Ekomiljö AB

Duschvärmeväxlaren sänker varmvattenförbrukningen med 4,1 l/min.

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 14:22 CET

Stockholm Sverige november 2010: Ayma AB  lanserar nu tillsammans med Svensk Ekomiljö duschvärmeväxlaren WWRx mot den svenska marknaden. Funktionen med duschvärmeväxlaren WWRx är att ta vara på spillvärmen i duschvattnet, och utnyttja det varmvatten som annars går rakt ut i avloppet till ingen nytta.

På detta sätt minskar CO2-utsläppen och användaren sparar pengar och energi utan att göra avkall på sin duschkomfort. Att återvinna värmen ur avloppsvattnet med WWRx är extremt kostnadseffektivt och det har länge efterfrågats en produkt som klarar av detta..

Någon extern energikälla behövs inte för att driva värmeväxlingen, utan endast varmt avloppsvatten används. När man duschar är vattnet uppemot 40 grader varmt, men i stället för att spillvattnet försvinner direkt ut i golvbrunnen så leds det först  in i duschvärmeväxlaren WWRx,som då förvärmer det inkommande kallvattnet. Beroende på årstid så håller det ingående kallvattnet normalt sett en temperatur på 5-8 grader men genom att använda WWRx så höjer man den temperaturen till mellan 28,5 - 33 grader då vattnet når blandaren.
Det förvärmda kallvattnet blandas sedan med varmvattnet i duschblandaren till lagom temperatur.
När kallvattnet når blandaren med en temperatur som är varmare än vanligt känner blandaren själv av
att den inte behöver släppa på lika mycket varmvatten som tidigare. På så sätt sparar användaren pengar och samtidigt väldigt mycket energi då man inte använder sin normala energikälla på samma sätt som tidigare.

- Möjligheten att återvinna spillvärmen i duschvattnet har länge efterfrågats inte bara i Sverige utan i hela världen. Vi är extremt stolta över att nu kunna erbjuda en så pass kostnadseffektiv lösning och vi är helt övertygade om att WWRx kommer att ha en enorm genomslagskraft bland alla som idag betalar för sin egen vattenförbrukning., säger Johan Haskovec, Svensk Ekomiljö AB:s försäljningschef.

Testad av SP. (Sveriges Provnings – och Forskningsinstitut Energiteknik System och Installationsteknik.)

Testerna på SP har visat att effekten på WWRx ligger på 15-17 Kw vilket gör att användaren halverar den energiförbrukning som tidigare krävts för uppvärmningen av varmvattnet. Med detta så sänks då kostnaden för uppvärmningen samtidigt som CO2-utsläppen minskar.

Tillgänglighet:

Produkten finns nu tillgänglig hos AYMA AB:s återförsäljare, Svensk Ekomiljö AB

Bilder och mer produktinformation:

Finns tillgängligt på hemsidorna www.aymaab.com samt www.duschvarmevaxlare.se

För mer information, vänligen kontakta:

Yavuz Akcay                                                          Johan Haskovec

Ayma AB                                                               Svensk Ekomiljö AB

Telefon: 08-40307170                                            Telefon: 0704-915695

E-post: info@aymaab.com E-post: johan@svenskekomiljo.se

Svensk Ekomiljö AB arbetar med att marknadsföra miljöekonomiska produkter mot svenska och internationella marknader.