Civilförsvarsförbundet

Dvärgbandmasken har kommit till Sverige – hot mot hälsa och friluftsliv

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 21:00 CET

Dvärgbandmasken har kommit till Sverige – hot mot hälsa och friluftsliv

2006 författade Civilförsvarsförbundet och Svenska Blå stjärnan en artikel om riskerna ifall dvärgbandmasken kommer till Sverige. Bland annat innebär den slutet för att äta bär, svamp och frilandsgrönsaker. Nu har dvärgbandmasken kommit till Sverige och Bohuslän.

Vi publicerar nu artikeln som stöd till de journalister som vill ha en bakgrundstext. Innehållet är fortfarande relevant och aktuellt. Det som är nytt är att dvärgbandmasken nu finns i Sverige.

Artikeln är författad av Christina Arosenius, legitimerad veterinär och vice ordförande i Svenska Blå Stjärnan samt Patrik Umaerus (född Bengtsson), jägmästare, tidigare samordnare vid Civilförsvarsförbundet, numera forskare vid SLU/Skogshögskolan i Umeå.

Artikeln finns under http://www.civil.se/media/dvargbandmask.pdf

Kontaktuppgifter:

Anders M. Johansson, Civilförsvarsförbundet, generalsekreterare, 070-647 60 95

Kristin Sundström, Svenska Blå Stjärnan, generalsekreterare, 070-858 12 17

Anders J Andersson, Civilförsvarsförbundet, kommunikationsansvarig, 070-540 15 65

Civilförsvarsförbundet
Civilförsvarsförbundet är en idéburen, medlemsdriven organisation för säkerhet till vardags och vid kris. Vi finns för att utbilda, informera och hjälpa. Förbundet grundades 1937 och har cirka 22.000 medlemmar i hela landet. Vi hjälper myndigheter och enskilda i arbetet för en säkrare vardag. Detta sker genom bland annat utbildning av både barn och vuxna. www.civil.se

Svenska Blå Stjärnan (SBS) är en frivillig beredskapsorganisation. Dels utbildar SBS stjärnor som kan rycka ut och arbeta om det skulle bli ett utbrott av djursmitta i landet eller annat krisläge inom djurområdet dels är SBS en ideell förening med vanlig föreningsverksamhet runt om i landet. www.svenskablastjarnan.se.