Emendator

Dyraste svenskbyggda Hagströmgitarren hittills

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2017 11:14 CET

På måndagen såldes på den amerikanska auktionssajten eBay den troligen hittills dyraste gitarren byggd av svenska Hagström. Det är en blåglittrig Hagström modell Standard 80 tillverkad i Älvdalen i Dalarna 1960 och den har tillhört rocklegenden Kurt Cobain (1967–1994), från gruppen Nirvana. Slutpriset blev 80 000 dollar, cirka 725 000 svenska kronor.

Den så kallade proveniensen, alltså föremålets historik, styrks av Cobains instrumenttekniker som köpte gitarren åt artisten i början av 1990-talet. Han utförde även ett antal modifieringar, så att den blev spelbar för den vänsterhänte Cobain.

– Såvitt jag känner till är detta den hittills dyraste Hagströmgitarr som sålts. För ett par år sedan såldes en Hagströmgitarr som påstods ha tillhört Elvis Presley och den gick för drygt 50 000 dollar, trots att proveniensen var både ifrågasatt, säger Uppsalajournalisten Mikael Jansson som skrivit flera böcker och artiklar om det anrika svenska musikföretaget.

– Proveniensen betyder oerhört mycket för priset, fortsätter Mikael Jansson. Utan den hade en sådan här gitarr i detta skick varit värd kanske 10 000–15 000 kronor.

Gitarren levererades ny i oktober 1960 till en italiensk musikhandlare, och hur den 30 år senare hamnade i USA är obekant. Kurt Cobain använde för övrigt även andra Hagströmgitarrer under sin karriär.

Det svenska familjeföretaget Hagströms gitarrer användes av många kända internationella superstjärnor som Frank Zappa, Jimi Hendrix, David Bowie och ABBA. Tillverkningen i Älvdalen pågick 1958–1983. Sedan 2005 tillverkas instrumenten på nytt, men nu i fabriker i Kina och Tjeckien.

Den hittills dyraste svenskbyggda gitarr som sålts på auktion är annars den Levin Goya F-19 som Julie Andrews knäppte på i filmen Sound of Music. Den gick 2011 på auktion för 172 200 dollar inklusive provision – drygt 1,5 miljoner kronor i dagens valutor.

Mer info: Mikael Jansson mikjans@gmail.com tel 0733-707111

Kan även erbjuda högupplöst bild på gitarren.