Axiell Media AB

E-boksutlåningen ökar med bättre kontroll

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2016 11:31 CEST

Under årets fyra första månader ökade den digitala bokutlåningen starkt jämfört med samma period 2015. E-boksutlåningen ökade med ca 11% och ljudboksutlåningen med hela 39%. Det rapporterar Axiell Media, som med sin tjänsteplattform Elib är den största distributören av digital läsning till biblioteken.

Under det senaste året har biblioteken fått bättre kontroll över sin budget och sitt sortiment, utbudet av e-böcker har nästan fördubblats, och färre bibliotek än på länge får problem med sin budget för detta. Trots detta märktes under 2015 en avmattning i den digitala bokutlåningen jämfört med föregående år. ”Till någon del kan det tillskrivas en försiktighet från bibliotekens sida, men när vi ser över statistiken för hela året och ser till de samtal vi haft med bibliotek är det en mycket liten del av förklaringen”, säger Björn Waller, marknadsansvarig för bibliotek på Axiell Media. ”Däremot ser vi en väldigt tydlig trend att bibliotek med webblösningar som inte lyfter fram bibliotekens digitala tjänster ofta tappat i lånestatistiken. E-böckerna finns där, men låntagarna hittar dem helt enkelt inte.”

I takt med att allt fler bibliotek förbättrat sina sidor till att lyfta fram sin e-boksutlåning på sina egna villkor har också trenden vänt sedan årsskiftet, och utlåningen stiger nu igen. De nya ljudboksspelare som lanserades under vintern har gjort ljudböckerna mer tillgängliga i mobila enheter, och allt fler satsningar visar på nya möjligheter att skapa digitala tjänster i samarbete mellan förlag och bibliotek. Axiell Media har tagit fram nya hjälpmedel och rekommendationer för att underlätta för biblioteken, och leverantörerna av webblösningar utökar sina tjänster.

”På Biblioteksdagarna i Västerås häromveckan lyfte många talare hur digitaliseringen förändrar hela vårt samhälle, och vikten för bibliotek att finnas där deras läsare är,” säger Björn Waller. ”Vårt mål är att bygga tjänster som gör att varje bibliotek kan skapa den digitala tjänst som passar just dem, på sätt som gynnar hela branschen från författare till läsare.”

Frågor om e-boksutlåning och trender för denna tas alltid gärna emot av Axiell Media på info@elib.se.

Axiell Media, med tjänsteplattformen Elib, är ledande i Norden inom distribution av digitala böcker. Företaget grundades år 2000 och ägs gemensamt av Axiell Group, Bonnierförlagen, Stiftelsen Natur & Kultur, Norstedts Förlagsgrupp och Piratförlaget. Elibs tjänster är öppna på lika villkor för alla förlag, bibliotek, skolor och bokhandlare.