ConfidentLiving.se

E-handeln inom möbler & heminredning ökade med 15% under 2012

Pressmeddelande   •  Mar 05, 2013 10:18 CET

E-barometern ges ut kvartalsvis av Posten, HUI samt SDh och visar på en tillväxt om 16% för det fjärde kvartalet 2012 inom segmentet möbler och heminredning. Trenden har under 2012 varit tydlig med en tvåsiffrig procentuell ökning för varje kvartal i jämförelse med respektive kvartal året innan. Enligt analysföretaget Forrester spås tillväxten fortsätta att öka med 24 till 32 procent per år mellan 2013 till 2016.

"2005 stod möbelförsäljningen på internet för 0,5% av den totala möbelmarknaden. Idag har den siffran femdubblats.", konstaterar Anni Påhlman, VD på möbelbutiken Confident Living.

Enligt årsrapporten stod segmentet heminredning och möbler för en av 2012 års nya trender.

"Allt fler vågar köpa möbler utan att gå in i en fysisk butik. En yngre generation konsumenter som är uppväxta i ett bildsamhälle behöver till exempel inte provsitta stolen innan köpet, utan väljer varan utifrån design och utformning.", framgår det i e-barometerns årsrapport.

Anledningen till ökningen kan vara en mognare e-handel med tryggare konsumenter. Tidigare rapporter har visat att nästan hälften av konsumenterna upplever att e-handeln blivit säkrare under de senaste två åren.

"Möbelbranschen står inför nya spännande utmaningar i takt med att inköpsbeteendet och tillgängligheten förändras både för tillverknings - och försäljningsledet.", menar Peter Björck, VD för Kant Design AB.

Parallellt med detta har ett tiotal möbelleverantörer och fysiska möbelbutiker, bland annat LEKA Sweden, Dux, EM och Furnimex, försatts i konkurs under den gångna perioden.

"Jag tycker vi kan se tydliga tendenser på samma förskjutning av handeln som under flera år förändrat många andra segment såsom elektronik och kläder. Konsumenterna blir allt mer bekväma och kräver större tillgänglighet och närvaro online. Vår uppgift är därför att göra livet enklare för våra kunder.", säger Anni Påhlman.

ConfidentLiving.se är en av Sveriges ledande återförsäljare av möbler och heminredning på nätet. Vid frågor om denna artikel ber vi dig kontakta Björn Spenger på 0737-73 64 37 eller bjorn (a) ConfidentLiving.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom