ConfidentLiving.se

E-handeln inom möbler & inredning fortsätter växa snabbt under 2013

Pressmeddelande   •  Sep 05, 2013 08:53 CEST

För andra gången i år presenteras e-barometern av PostenHUI samt SDh. Rapporten visar återigen på en stark tillväxt för den totala e-handelsförsäljningen inom segmentet möbler och heminredning. Under det första kvartalet 2013 ökade denna med 26% följt av 15% under det andra kvartalet. Trenden spås fortsätta enligt analysföretaget Forrester med en tillväxt om 24 till 32 procent per år mellan 2013 till 2016. Den totala omsättningen inom segmentet motsvarade 1 miljard kronor under 2012.

"Den uppåtgående trenden att handla heminredning på nätet är en bekräftelse på vad vi länge sett vara på gång. Här blir det också allt viktigare med hemleveranser framförallt när det gäller större saker som möbler", säger Postens e-handelsexpert Arne Andersson.

Handeln går i sin helhet fortfarande trögt samtidigt som e-handelssegmentet fortsätter ta nya marknadsandelar. En förändring i konsumenternas köpbeteende kan vara en anledning till detta.

"Sällanköpshandeln låg på en tillväxt mellan fyra och nio procent år 2000 till 2007 i Sverige, men ligger nu runt noll procent. Trots det rådande klimatet ökar e-handeln kraftigt. Förändringen vi ser är inte unik, utan precis samma sak har inträffat i många andra branscher tidigare. Vad det handlar om är att konsumenternas köpbeteende förändras, och allt fler inser hur bekvämt det är att handla möbler och inredning online. När kunderna förändras måste butikerna också förändras, vare sig branschen vill eller inte", menar Anni Påhlman, grundare av www.ConfidentLiving.se.

Confident Living är en av Sveriges ledande återförsäljare av möbler och heminredning på nätet. Vid frågor om denna artikel ber vi dig kontakta Björn Spenger på 0737-73 64 37 eller bjorn (a) ConfidentLiving.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom