E.ON Sverige AB

E.ON ES varslar 175 medarbetare

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 09:23 CEST

E.ON ES, ett bolag inom E.ON Nordic, som levererar energitekniska lösningar till energibranschen och industrin, har lagt ett varsel som berör upp emot 175 medarbetare, motsvarande cirka tio procent av företagets personalstyrka.
Varslet är fördelat på samtliga 14 län, från söder till norr där E.ON ES är verksamt, och berör både kollektivanställda och tjänstemän.

De fackliga organisationerna och Länsarbetsnämnden har informerats om varslet.

- Sedan slutet av förra året har vi sett en minskad efterfrågan av tjänster inom vissa av E.ON ES verksamhetsområden, företrädesvis inom eldistributionsverksamheten, elmätarservice och industrisegmentet. Inom belysningssegmentet kan vi också se en viss passivitet, säger Bengt Ekenstierna, VD på E.ON ES.

- Det finns samtidigt stora utmaningar och mycket att göra inom området energiinfrastruktur både idag och de kommande tio åren. Vi har en ökad efterfrågan av tjänster inom vattenkraften, kärnkraften, fjärrvärme och upprustningar av de stora överföringsnäten för el. Vi ser också en ökad efterfrågan på tjänster och produkter med mer teknikinnehåll, men då handlar det om en helt annan typ av kompetens än de som nu varslas, säger Bengt Ekenstierna.

För ytterligare information kontakta:
Bengt Ekenstierna, VD E.ON ES Sverige AB, tel: 0705-356150 eller Lena Wessner, HR-chef E.ON ES, tel: 0705-259156

Utsänt av:
E.ON Sverige
Kommunikation
Louise Gudmundson, tel: 0702-653851

E.ON ES är Sveriges ledande totalleverantör inom energiteknik och entreprenad. E.ON ES är ett rikstäckande företag med cirka 1 650 anställda, med etableringar på ett 80-tal orter, och med huvudkontor i Malmö. Bolaget omsatte cirka 3,4 miljarder kronor under 2008.