E.ON Sverige AB

E.ON höjer beredskapen för strömavbrott i Norrland

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2014 14:04 CEST

SMHI varnar för mycket hårda vindar i Norrlandslänen under lördagen och har därför utfärdat en klass 1-varning. Det innebär att E.ON höjer beredskapen för att snabbt kunna hantera eventuella strömavbrott.

Enligt SMHI handlar det om ett djupt lågtryck som närmar sig på Norska Havet, vilket innebär risk för mycket hårda vindbyar i delar av Norrland. Framför allt är det inlandet i Jämtlands och Västernorrlands län som kan komma att drabbas.

- Vi kommer att kalla in extra personal till vår driftcentral och ha fler montörer i beredskap för att snabbt kunna agera i händelse av att vi får störningar i eldistributionen, säger Anders Klemedsson, driftchef på E.ON Elnät.

På E.ONs avbrottskarta går det att få information om pågående strömavbrott:

Avbrottskarta

E.ONs elnätskunder som drabbas av strömavbrott kan få information via SMS om när avbrottet förväntas vara avhjälpt. Läs mer om tjänsten:

SMS om avbrott

För mer information kontakta:

E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40, eller Torbjörn Larsson, kommunikationsansvarig E.ON Elnät, telefon 0706 – 37 32 77.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 3 500 medarbetare i Norden och omsatte under 2013 cirka 37 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade cirka 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013.