E.ON Sverige AB

E.ON ny partner till tankesmedjan Global Utmaning

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2012 08:59 CEST

E.ON går nu in som ny partner till tankesmedjan Global Utmaning. I ett treårigt avtal har parterna kommit överens om ett samarbete och idéutbyte kring strategiska hållbarhetsfrågor.

Tankesmedjan Global Utmaning arbetar med globala utmaningar som rör klimat och hållbarhet, ekonomi och migration. Knutna till tankesmedjan finns ett 100-tal seniora rådgivare med lång erfarenhet från framförallt politik, akademi och myndigheter. Dessutom finns ett antal partners, framförallt privata företag och organisationer knutna som partners till tankesmedjan.

- Global Utmaning är ett spännande och viktigt forum och vi ser fram emot att aktivt bidra till kunskap och handling, säger Viktoria Bergman, kommunikationsdirektör på E.ON Sverige. De frågor som Global Utmaning adresserar är centrala för både näringsliv och samhälle, och vi som företag har ett ansvar att delta i debatten och söka lösningar för att bygga ett hållbart samhälle.

- Vi är mycket glada över att få E.ON som partner, säger Kristina Persson, ordförande i Global Utmaning. E.ON är den typ av strategiska samhällsbyggare som vi behöver ha med i vårt arbete.  För E.ONs del innebär samarbetet att man nu får tillgång till Global Utmanings nätverk, rapporter och seminarier. Dessutom har man möjlighet att aktivt delta i tankesmedjans olika programråd.

För mer information kontakta:
Viktoria Bergman, kommunikationsdirektör E.ON Sverige, 0708-47 57 33

E.ON Sverige ingår i den tyska E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag, med verksamhet i Europa, Ryssland och Nordamerika. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.