E.ON Sverige AB

E.ON och Malmö Stad vill bygga Sveriges största biogasanläggning

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 15:02 CEST

Tillsammans med Malmö Stad planerar E.ON att bygga Sveriges största anläggning för produktion av biogas i Malmö. Totalt planeras cirka 300 GWh biogas produceras.

- En tanke är att låta den förnybara biogasen komplettera en del av naturgasen i det nya Öresundsverket, säger E.ONs koncernchef Håkan Buskhe.

Biogasen kan komma att ersätta närmare 10 procent av Öresundsverkets energitillförsel vilket motsvarar hushållsel till cirka 30 000 hushåll och fjärrvärme till omkring 6 000 villor utan utsläpp av koldioxid.

Skåne är Sveriges ledande region när det gäller biogas. E.ON undersöker därför möjligheten att bygga en anläggning för att producera stora mängder biogas i Malmö.

Tack vare ett väl utbyggt gasnät är Malmö en lämplig stad för biogasproduktion.

- Med hjälp av nätet kan vi välja att komplettera en del av naturgasen i Öresundsverket med biogas, men vi kan även använda den förnybara gasen på våra tankställen, säger Håkan Buskhe och poängterar att biogasen ska användas där klimatnyttan är som störst. 300 GWh biogas räcker till drift av 15 000 gasfordon under ett år.

Produktionen av 300 GWh biogas innebär att de globala utsläppen av koldioxid minskar med 75 000 ton per år. Projektet innebär därmed en minskning av kommunens utsläpp av växthusgaser med drygt 5 procent. Vilket motsvarar 20 procent av Malmö Stads uppsatta miljömål för reducering av koldioxid.

Anläggningen är planerad att stå klar under första halvan av 2012. Den tidplanen kräver en byggstart under andra halvan av 2010.

För mer information kontakta:
Mattias Hennius, E.ON Gas Sverige AB, 0705-191892

Utsänt av: