E.ON Sverige AB

E.ON Ruhrgas bygger 150 tankstationer för naturgasfordon i Tyskland

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 13:48 CET

Snart möjligt att tanka naturgas över hela landet
E.ON Gas Mobil nytt dotterbolag

Under de kommande två åren ska E.ON Ruhrgas uppföra cirka 150 tankstationer för naturgasfordon på de tyska motorvägarna. Detta innebär att det snart kommer att finnas ett landsomfattande nät av sådana tankstationer i Tyskland. I dag går det att fylla på naturgas som motorbränsle på omkring 750 tankstationer runt om i landet. De nya tankstationerna kommer att göra att bränslet blir mycket lättare att få tag på.

För detta ändamål har E.ON Ruhrgas bildat dotterbolaget E.ON Gas Mobil. Det nya dotterbolaget ska bygga tankstationerna tillsammans med ledande oljebolag i Tyskland som man tidigare har samarbetat med. Under 2007 kommer 60-70 nya tankstationer att upprättas. Ytterligare 60-70 tillkommer under 2008. E.ON Ruhrgas totala kostnad för utbyggnaden av tankstationssystemet uppgår till 36 MEUR.

- Naturgas har en mycket stor potential som motorbränsle. Naturgasen är betydligt billigare än bensin och diesel, men den är också ett miljövänligare alternativ. Genom att bilda dotterbolaget E.ON Gas Mobil visar vi klart och tydligt att vi tror på en fortsatt utveckling av marknaden. Vi fortsätter också att samarbeta med tyska biltillverkare som kan erbjuda attraktiva bilmodeller, säger Dr. Bernhard Reutersberg, medlem i ledningen för E.ON Ruhrgas AG och styrelseordförande i E.ON Gas Mobil.

De miljörelaterade fördelarna med naturgas som motorbränsle kommer att bli ännu större när biogas börjar användas. Denna utvinns och processas från förnybara källor. Gasindustrin har på frivillig basis lovat att upp till tio procent av den naturgas som går till motorbränsle i Tyskland ska bestå av biogas 2010. Detta kommer kraftigt att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken. Biogas är lämplig som motorbränsle för naturgasfordon utan några som helst restriktioner. 2020 kan det komma att finnas tillräckligt mycket biogas för mer än fyra miljoner naturgasfordon i Tyskland.

Bernhard Reutersberg betonar att satsningen på tankstationer för naturgasfordon nästan uteslutande kommer att gagna byggbolag, arkitektfirmor och verkstadsföretag i Tyskland, och tillägger:

- De aktuella investeringarna och det kommande underhålls- och reparationsarbetet bidrar dessutom positivt till arbetsmarknaden.

För ytterligare information om fordonsgas i Sverige, kontakta Mattias Hennius, informationsansvarig på E.ON Gas Sverige, telefon 040-24 45 37.

Utsänt för E.ON Ruhrgas av:
E.ON Sverige AB
Kommunikation