ett.se

E-post är som vykort – du kan inte vara säker på vem som läst det

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2015 11:40 CET

Det är få som känner till, eller reflekterar över, att vanlig e-post skickas över internet okrypterat i klartext. Det är därför möjligt för obehöriga att avlyssna. För att undvika detta har ett.se tagit fram tjänsten Kryptogram. Det är en användarvänlig tjänst för att skicka dokument och meddelanden i de fall där informationen inte får hamna i obehörigas händer.

E-post är att likställa med brev som skickas i genomskinliga kuvert.
Du skulle aldrig skicka ett dokument med känslig information i ett genomskinligt kuvert, så varför är det så vanligt att det görs över e-post där dokumentet ligger som en okrypterad bilaga?

Problemet är att användare inte vet vart de ska vända sig när de ska överföra känslig information på digital väg. Det vill ett.se ändra på.

ett.se är ett svenskt IT-företag med 20 år i branschen.
Vi kan e-post och vet hur det används. Vi har sett behovet av säker krypterad kommunikation och har därför utvecklat tjänsten Kryptogram.

Kryptogram är ett komplement till vanlig e-post och är tänkt att användas i de fall där informationen som skickas absolut inte får hamna i obehörigas händer. Det kan liknas vid ett rekommenderat brev i digital version.

Vi rekommenderar alla som på något sätt hanterar känslig information digitalt att se över sina rutiner för säker kommunikation. Gå in på www.kryptogram.se och testa tjänsten gratis. Nästa gång du behöver den på riktigt vet du vart du ska vända dig.

FÖR MER INFORMATION
Nicke Holgersson, Säljansvarig, ett.se
nicke.holgersson@ett.se, 018-68 16 02, www.ett.se

ett.se är ett IT företag som arbetar med flera olika verksamhetsgrenar

- Utveckling av mjukvara och webblösningar
- Konsultation kring och anpassningar av kunders system
- SaaS och Managed Hosting av olika lösningar
- Distribution och försäljning av mjukvaror

Vi hjälper våra kunder att samarbeta och kommunicera på ett enkelt och säkert sätt.

Bland våra produkter finns
- Kryptogram.se, ett säkert och enkelt sätt att skicka krypterade dokument och meddelanden
- Vimm, en mobil app och tjänst som hjälper företag att nå ut med tidskritisk intern information via push-meddelanden och sms
- messa.mobi, SMS direkt från din e-post (SMS tjänst för företag och organisationer)