DreamHack AB

E-sport SM på Konserthuset i Malmö

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 09:55 CET

I samband med spelmusikkonserten JOYSTICK 4.0 arrangeras E-sport SM i Malmö den 16-17 mars. SM-tävlingen är den sjätte i raden och spelas i Malmö Konserthus innan och efter de populära spelkonserterna:
- Det här är ett perfekt tillfälle för Skånes gamers att mäta sina krafter mot landets bästa. Vinnarna blir klara för SM-finalen där 400 000 kronor står på spel, säger Fredrik Nyström, pressansvarig för E-sport SM.

I Malmö arrangeras kvalifikationer till SM-finalerna i fem SM-spel.
- Counter-Strike 1.6 (5mot5)
- StarCraft II (1mot1)
- Super Street Fighter IV: Arcade Edition (1mot1)
- FIFA12 (1mot1)
- Heroes of Newerth (5mot5)
I två av spelen, FIFA12 och Super Street Fighter IV: Arcade Edition, anmäler man sig på plats. Föranmälan sker på esportsm.se och bekräftelse sker på plats. Alla turneringer är gratis att delta.

Vinnarna från deltävlingen går vidare till SM-finalerna som går av stapeln på DreamHack Summer 2012 16-19 juni på Elmia i Jönköping. Utöver äran att bli Svensk Mästare kommer det att tävlas i hela 400 000 SEK under SM-säsongen 2011/2012.

Esport, BarCraft & livesändning på nätet via Nyheter24
Innan tävlingarna startar på fredag den 16:e mars är SM-montern öppen för allmänheten och man kan prova på samtliga SM-titlar. Det finns även möjlighet att spela de nysläppta fightingspelen Street Fighter X Tekken och Soul Calibur V under hela evenemanget. Hela evenemanget är öppet och gratis för publik; kolla in matcher, prova på spelen och träffa framtidens stjärnor. För alla över 18 så arrangeras det även en BarCraft i direkt anslutning till tävlingarna på lördagskvällen start 20:00, där kan man äta och dricka samtidigt som man kan se matcherna i StarCraft II.

För de som inte kan vara på plats kommer stora delar av tävlingen livesändas på Internet. Denna gång blir det en längre och mer heltäckande sändning än tidigare, mer matcher, mer analyser och mer gäster kommer till SM-studion. Som programledare ser vi återigen Martin "Sockan" Edsman som kommer att leda tittarna hela helgen, livesändningen kommer att finnas inbäddad på esportsm.se samt på nyheter24.se.

JOYSTICK 4.0 - Musik från dataspelens värld
Spelmusiken är tillbaka i Malmö Konserthus! Den 16 och 17 mars presenterar Malmö SymfoniOrkester under ledning av Charles Hazlewood JOYSTICK 4.0 med musik från dataspelens värld. Det blir världspremiär för liveframföranden av Assassin’s Creed - Revelations och en ny, längre svit ur The Legend of Zelda. JOYSTICK-serien i samarbete med Orvar Säfström har spelat en viktig roll för att etablera spelmusiken i Sverige. Den första konserten, på Stortorget i Malmö 2006, innehar fortfarande med sina 17.000 åskådare ett svårslaget världsrekord i spelkonsertpublik. Med de två utsålda konserterna året efter flyttade JOYSTICK in i Konserthuset följt av ytterligare en utsåld konsert 2010.

Följ Esport SM
Twitter: @EsportSM
Facebook: www.facebook.com/EsportSM
Flickr: www.flickr.com/EsportSM
Tumblr: esportsm.tumblr.com
Youtube: www.youtube.com/Esp0rtSM
Web: www.esportsm.se

Evenemangskalender
• SM-tävling #1 - Stockholm E-sport Arena, Stockholm, 8-9 oktober
• SM-tävling #2 - Gamex, Stockholm, 3-6 november
• SM-tävling #3 - Inferno Online, Norrköping, 17 december
• SM-tävling #4 - Everlast Internetcafé, Växjö, 28 januari
• SM-tävling #5 - Noliamässan, Umeå, 18  februari
• SM-tävling #6 - Joystick 4.0, Malmö, 16-17 mars
• SM-tävling #7 - Stockholm E-sport Arena, Stockholm, 28-29 april
• SM-tävling #8 - Bio Roy, Göteborg, 27 maj
• SM-final - DreamHack Summer 2012, Jönköping, 16-19 juni

Om Esport SM
Esport SM är ett projekt som drivs av DreamHack och Inferno Online, de två enskilt största esportaktörerna i Sverige, för att synliggöra det svenska esportundret, skapa en nationell liga samt hitta morgondagens esportstjärnor. E-sport SM är öppet för såväl amatörer som proffs. I prispotten finns utöver äran att bli Svensk mästare också 400 000 kronor till vinnarna i de olika turneringarna i säsongen 2011/ 2012. Telia är huvudsponsor.

Frågor? Kontakta:
Pressansvarig; Fredrik Nyström, +46 76 800 1336, fredrik.nystrom@dreamhack.se