Sverok

E-sportens framtid i Sverok

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 18:26 CET

Föreningar som är verksamma inom e-sport utgör idag en stor del av Sverok sett till antalet medlemmar. E-sporten har dock utvecklings- och organiseringsbehov som Sverok inte direkt kan tillgodose. Någon form av samarbetslösning inom förbundet eller bildandet av ett eget e-sportförbund är de lösningar som ligger närmast till hands. Den 21-23 maj kallar Sverok till konferens på ämnet med målet att kunna ta fram en handlingsplan för de närmaste åren.

E-sport är tävlingsbaserat datorspelande som utövas on-line eller i samband med LAN. Counter-Strike och Starcraft är två av de mest framträdande spelen inom e-sporten idag.

Sverok samlar den svenska spelhobbyn och är med 95 000 medlemmar i 850 anslutna föreningar ett av landets största ungdomsförbund. Med spelen som samlingspunkt engageras medlemmar över hela landet. Rollspel, brädspel, figurspel, levande rollspel, kortspel, datorspel, airsoft och paintball utgör de huvudsakliga verksamheterna.